Σε γενικές γραμμές, η κατάσταση που περιγράφεις είναι απαράδεκτη (θα μπορούσα να χρησιμοποιήσω και πιο περιγραφικές εκφράσεις).
Δεν υπάρχει λόγος να ανεχτείς τέτοια κατάσταση σε μία εταιρεία. Έχω πάντως την εντύπωση ότι τελευταία έχουν εμφανιστεί εταιρείες-μανιτάρια που φέρονται με τέτοιο τρόπο, επικαλούμενες την ύφεση της οικονομίας που έγινε πριν ... 3 χρόνια, ενώ το αντικείμενο τους είναι απλά η είσπραξη επιδοτήσεων. Στην κατηγορία αυτή ανήκουν και εταιρείες οι οποίες υπάρχουν μεν πολύ καιρό, αλλάζουν όμως αντικείμενο κάθε 2-3 χρόνια, ανάλογα με το που φυσάει ο άνεμος και ποιές είναι οι επιδοτήσεις.
Από την άλλη, οι εταιρείες-μανιτάρια ποντάρουν ότι θα προσλάβουν κάποιον από τους άπειρους αποφοίτους ΙΕΚ Γραφιστικής ή Πολυμέσων και θα του δώσουν κάτω από το βασικό. Δεν έχουν σκοπό ούτε λόγο να πληρώσουν ένα πτυχιούχο, πόσο μάλλον ένα επαγγελματία.
Δεν υπάρχει λόγος να ασχολείσαι με τέτοιες εταιρείες. Υπάρχουν πάρα πολλές σοβαρότερες εταιρείες. Δες τις εταιρείες που βάζουν επώνυμες αγγελίες στο DotNetZone, το Καριέρα ή το Skywalker και προσπάθησε να πας σε αυτές. Βάλε στόχο τις εταιρείες που έχουν τουλάχιστον 10 άτομα ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΕΣ, όχι γραμματείς.
Και το σημαντικότερο, σκέψου τί θέλεις να κάνεις. Θέλεις να ασχοληθείς με την ανάπτυξη software ή να δουλέψεις στον κλάδο του IT? Η διαφορά είναι τεράστια, κι όμως κανείς δεν μας ειδοποίησε γι αυτή στο Πανεπιστήμιο. Κι όμως, στο εξωτερικό ο διαχωρισμός είναι εντελώς ξεκάθαρος.
IT είναι τα τμήματα πληροφορικής των εταιρειών, των τραπεζών και ... των αλυσίδων. Ο ρόλος σου εκεί είναι να εξασφαλίζεις ότι οι υπολογιστές δεν δημιουργούν πρόβλημα στην καθαυτό δουλειά της εταιρείας, είτε αυτή είναι ασφάλειες, είτε πωλήσεις, είτε ... οι πίτσες. Μεγαλύτερη σημασία εκεί θα έχει το administration των ήδη υπαρχόντων εφαρμογών και servers, τα σωστά backup και τα recovery και security plans, παρά η ανάπτυξη νέων εφαρμογών. Θα υπάρχει και αυτό, αλλά περιστασιακά. Και σε αυτή την περίπτωση, μεγαλύτερη έμφαση θα δίνεται στη γρήγορη ολοκλήρωση των εφαρμογών παρά στην σωστή ανάπτυξη. Σε τελική ανάλυση, τί κι αν ένα ετήσιο report γίνεται τσάτρα-πάτρα και θέλει 1 ημέρα να βγει? Ή αν η εφαρμογή παραγγελιοληψίας είναι λίγο copy-paste? Όσο η αρπα-κόλλα είναι σε ανεκτά επίπεδα, καλύτερα να έχεις μία μέτρια εφαρμογή σήμερα που θα διορθώσεις αύριο, παρά μία καλύτερη μεθαύριο.
Είναι πολύ σημαντικό να καταλάβεις ότι το τμήμα IT είναι πάντα βοηθητικό στην κύρια δραστηριότητα της εταιρείας και αντιμετωπίζεται έτσι. Συνεπώς, δεν είναι τόσο περίεργο που η αλυσίδα σε χρησιμοποίησε για ένα έργο και μετά σε έδιωξε.
Η κατάσταση είναι εντελώς αντίθετη σε εταιρείες πληροφορικής οι οποίες αναπτύσσουν προϊόντα ή δημιουργούν εφαρμογές κατά παραγγελία (ISVs & Custom Development). Εκεί σημασία έχει να φτιαχτεί σωστή η εφαρμογή την πρώτη φορά. Διαφορετικά, είτε οι πελάτες δεν θα ξανααγοράσουν, είτε τα έσοδα των πωλήσεων θα αναλωθούν στο bug fixing της κακοστημένης εφαρμογής. Εδώ δεν μπορείς να πεις "καλύτερα να βγάλω μία μέτρια εφαρμογή σήμερα". Έτσι και η εφαρμογή παραδωθεί στον πελάτη, οι διορθώσεις είναι πολύ δυσκολότερες, άσε που έχουν ως αποτέλεσμα να χάσει την εμπιστοσύνη του ο πελάτης. Το administration εδώ παίζει τόσο μικρό ρόλο, που οι μικρότερες εταιρείες δεν έχουν καν αποκλειστικό administrator για το δίκτυο και τους servers! Δυστυχώς, πολλοί ιδιοκτήτες και project managers αυτών των εταιρειών προέρχονται από το IT και έχουν αυτή τη νοοτροπία με αποτέλεσμα να δίνουν ελάχιστη σημασία στην ποιότητα των εφαρμογών που δημιουργούν. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες πληροφορικής (αν όχι όλες) να αντιμετωπίζονται με σημαντική καχυποψία από τους πελάτες τους.
Ένα παράδειγμα για να καταλάβεις τη διαφορά μεταξύ των δύο κλάδων, είναι ένας σχεδιαστής αυτοκινήτων F1 της Ferrari σε σχέση με ένα μηχανικό της ομάδας της Ferrari. Ο πρώτος πρέπει να φτιάξει ένα αυτοκίνητο όσο το δυνατόν πιο γρήγορο. Ο σχεδιαστής δεν έχει την πολυτέλεια να διορθώσει τα λάθη του από τη στιγμή που το αυτοκίνητο παραδοθεί στην ομάδα. Από την άλλη, ο μηχανικός της ομάδας πρέπει να εξασφαλίσει ότι το αυτοκίνητο θα τρέξει με όσο το δυνατόν λιγότερα προβλήματα. Αν εμφανιστεί κάποιο πρόβλημα, ο μηχανικός θα πρέπει να το διορθώσει με οποιοδήποτε τρόπο, ακόμα και με πατέντες, πριν τελειώσει ο αγώνας.
Παναγιώτης Καναβός, Freelancer
Twitter: http://www.twitter.com/pkanavos