
 
 
 
 
 
 
 

The Role of the Media in 
 Greek-Turkish Relations – 

 
Co-production of a TV programme window 

 by Greek and Turkish Journalists 
 
 

by Katharina Hadjidimos 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Robert Bosch Stiftungskolleg für Internationale  
 

AufgabenProgrammjahr 1998/1999 
 
 
 
 
 
 



 2

Contents 
 
 
I.  Introduction         4 
 
1. The projects’ background        5 
2. Continuing tensions in Greek-Turkish relations     5 
3. Where the media comes in        6 

i. Few fact-based reports       6 
ii. Media as “Watchdog of democracy”     6  
iii. Hate speech        7  

4. Starting point and basic questions       7 
 

II.  The Role of the Media in Greek- Turkish relations   8 
 
1. The example of the Imia/ Kardak crisis      8 
2. Media reflecting and feeding public opinion     9 
 
III.  Features of the Greek and Turkish Mass Media   11 
 
1. The Structure of Turkish Media       11 

a) Media structure dominated by Holdings     11 
 i. Television       11 
 ii. Radio        12 
 iii. Print Media        12 
b) Headlines and contents designed by sales experts   12 

            c) Contents: opinions and hard policy issues prevail   13 
            d) Sources of Information        13 
            e) Factors contributing to self-censorship     13 
            f) RTÜK and the Ministry of Internal Affairs    15 
            g) Implications for freedom and standard of reportage   16 
 
2. The Structure of the Greek Media       17 

a) Concentration in the Greek media sector     17 
b) Implication for contents and quality of reportage    18 

 
IV.  Libel Laws and Criminal charges against journalists  19 
 
V.   Forms of Hate speech       20 
 
1. “Greeks” and “Turks” as a collective      20 
2. Use of Stereotypes         20 
3. Hate speech against national minorities and intellectuals    22 
4. Other forms of hate speech       22 

a) Omission of information/ Silencing of non-nationalist voices  22 
b) Opinions rather than facts       23 
c) Unspecified Allegations on hostile incidents    23 



 3

            d) False information – a wedding ceremony shakes bilateral 
                  relations          24 

e) Quoting officials: vague terms and outspoken insults   24 
f) Hate speech against international organisations    25 

 
VI. (Auto-) Censorship and Pre-selection of Information  26 
 
1. Censorship following broadcasting and publication    26 
2. Auto-censorship for political reasons      26 
3. Auto-censorship for economic reasons      27 
 
VII.  Positive examples        27 
 
VIII. Interviews         28 
  
IX.  The initiative to establish a programme window 
        co-produced by Greek and Turkish Journalists   30 
 
1. The intention         30 
2. Outline of the Programme Window      31 
3. Possible Contents         31 
4. Broadcasters and Producers        32 
5. Co-ordinating Organisation: ECCG      32 
6. The state of the project on a programme window in August `99   32 

a.) Broadcasters for television: NTV, NET, ERT3    33 
b.) Broadcasters for radio: ERA, TRT     33 
c.) Production and Funding       33 

 
X.  Summary         34 
 
Words of thank         35 
 
 
 



 4

 
I. Introduction 

 
A fortnight after my arrival in Turkey the newspaper Milliyet ran the headline “Ültimatom ... 
last warning to Athens” and threatened to make use of its right to “self-defence”1. One week 
prior to my departure the daily Hürriyet under the headline “Bravo Yorgo”2, expressed praise 
that was directed at the new Foreign Minister Georgios Papandreou. Curiously enough, a 
period of 6 months, from February to August 1999, lay between the threat of war and the 
hymn to the Foreign Minister. 
 
Without doubt Greece and Turkey were on the brink of war in February this year, when  PKK 
(Kurdistan Liberation Army) leader Abdullah Öcalan was kidnapped from the Greek embassy 
in Nairobi. The fact that Greece, of all countries, was the host to Turkey’s no.1 enemy – a man 
regarded by the Turks as responsible for the death of more than 30,000 people during the 15-
year-long war against the PKK-- brought the prolonged tension in Greek-Turkish relations to a 
climax. As if that was not enough, a false passport indicating Cypriot citizenship was also 
found on Öcalan. Turkey asked Greece officially to renounce any further support for the 
terrorist organisation PKK. Greece was accused by Turkey of holding training camps for the 
PKK on Greek territory, hence, Turkey set an ultimatum upon Greece to cease supporting 
such actions. 
  
The sudden and unexpected turn of events, the unexpected praise for Greece’s chief diplomat 
is due to the fact that the former Greek Minister of Foreign Affairs Theodoros Pangalos had to 
resign over the Öcalan affair and was succeeded by the more moderate George Papandreou. In 
the meantime, Papandreou has acknowledged the existence of a Turkish minority in Greece. 
The Turkish-Greek round table talks started in June and Athens sent generous help in rescuing 
victims of the earthquake catastrophe in July this year to Turkey – revolutionary and 
unprecedented events in Greek-Turkish relations. 
 
But what seems to be a détente in the bilateral relations cannot expected to be a lasting process 
unless it is backed by the civil society in both countries. The positive and emotional headlines 
in the press mirror the emotional atmosphere surrounding bilateral relations – extreme 
emotions switching from aggression to praise in the course of 6 months. One should be careful 
in expressing one’s relief however, since emotions are subject to manipulation and both 
countries have made ample use of them in the past for a variety of reasons apart from foreign 
policy. 
 
It is therefore too early to signal the all clear for Greek- Turkish relations. The process of 
rapprochement needs to be backed by changes in media coverage and a more conscientious 
information policy in both countries. 
 
In order to achieve a lasting improvement in bilateral relations, people in both Greece and 
Turkey need more honest information on their neighbouring country to replace the usual 
repetition of past prejudice that proves “the other” to be the historical enemy. It has therefore 
been suggested that the joint production of a programme by Greek and Turkish journalists 
should be initiated and broadcast by two nation-wide news channels in Greece and Turkey. 

                                                        
1 Milliyet, February 23, 1999 
2 Hürriyet, July 28, 1999 



 5

This was the focus of the present author’s work in Vienna and Istanbul during the past 12 
months. 
 
1. The projects’ background 
 
This report is based on a project funded by the Robert Bosch Foundation. The Robert Bosch 
Foundation awards a scholarship to 20 young academics for practical work in the field of 
international understanding each year. The author worked for 13 months on the topic of the 
Role of the Media in Greek-Turkish relations. She has been working with the OSCE 
Representative on Freedom of the Media and the Istanbul branch of the Friedrich-Ebert 
Foundation. The result of the project was the initiation of a programme window for television 
co-produced by Greek and Turkish journalists. Although I had also travelled to Greece twice 
in the past 7 months, the scholarship was intended for work in Turkey, not in Greece. This may 
account for the fact that greater emphasis was laid on the observation of the Turkish media. 
 
 
2. Continuing tensions in Greek-Turkish relations 
 
Continual tension and a number of conflicts and disputes dominate the relations of Greece and 
Turkey over a diversity of issues. Some experts, who argue that it is most unlikely that the 
conflict may escalate and become a war, have disputed the severity of this conflict. And even if 
it is so, the argument runs, there will always be a Bill Clinton and his telephone, instructing the 
Prime Ministers of both countries to get their troops back and calm down. 
 
I do not agree with this opinion. The Greek-Turkish conflict carries a special danger of 
escalation. The reason is that, depending on the atmosphere in public opinion created and 
controlled by the mass media of both countries, the conflict may at any time get out of hand. 
This should not be regarded as a minor possibility. The consequences of such escalation would 
be the first war between NATO allies. 
 
However, it is not my intention to make predictions concerning the possible escalation of such 
a conflict. Even the present situation should be regarded as most undesirable. This appears 
even more so when one considers the fact that both Greece and Turkey are members of 
European and International Institutions committed to the spirit of co-operation: the OSCE and 
the Council of Europe, as well as the NATO. Both countries are also members of other 
platforms of dialogue, such as the Black Sea Co-operation and others. However, the tone and 
language used by politicians and the mass media hardly comply with the idea of dialogue and 
co-operation. Hostile statements made in public are directed towards the home population, not 
the neighbouring country., They are designed mostly for domestic rather than for foreign 
policy. This may be one of the reasons why the statements are usually extremely nationalistic. 
It is also a fact that quite naturally the statements are being eagerly picked up, interpreted and 
often also misinterpreted by the government and press of the neighbouring country. There will 
be ample opportunities to show examples of this practice below: press statements concerning 
(alleged) Greek support of Öcalan and the PKK; the Cyprus issue; the Greek government 
blocking Turkeys’ access to the EU; Greece’s “siding” with the Serbs during the war in 
Kosovo or the demilitarisation of a number of islands in the Aegean and violations of Greek 
airspace by Turkish military planes – to cite just a few of the numerous issues of dispute. 
 
This is not just a theory; large parts of the population in both countries are more or less 
directly affected by this situation: there are the members of the Turkish minority in Western 



 6

Thrice. There are the few remaining ethnic Greeks in Turkey. Also, there are the residents of 
the Aegean islands, who do not know whether the plane flying over their house is a Greek or a 
Turkish warplane. There are the residents of the Aegean islands, which Turkey regards as 
belonging to the “grey zones”, indicating that their status is disputed. There are also the 
inhabitants of part of northern Cyprus occupied by the 30,000 Turkish troops, suffering from 
economic and political isolation in daily life. Moreover, there is the population of both 
countries, experiencing cuts in the education, health and social security sectors, while 
enormous proportion of the GNP of Greece and Turkey are spent in the military sector (4 % of 
the GNP in Turkey). 
 
It is believed that the main reason for the continuation of tensions, at least on the Greek side, is 
fear. Most Greeks feel threatened by Turkey and, when asked about the base of this fear, they 
point to the fact that the Turkish population outnumbers the Greek population. Greece has a 
total of 10 million inhabitants which is even smaller than that of Turkeys’ capital Istanbul, 
estimated to have 14 million inhabitants; and the whole of Turkey has around 64 million 
people. 
   
3. Where the media comes in 
 
i. Few fact-based reports 
The governments of neither country work in a vacuum. They are guided by national opinion 
and vice versa. National opinion, however, is produced by the mass media. Compared with 
other Western European countries, media in Greece and Turkey play an especially important 
role. This is mainly due to two factors: the lack of pluralism in the structure of the media 
landscape in both countries and the lack of facts in reporting. These two issues will be a focal 
point in my examination. 
 
It is an indisputable fact that the media create an atmosphere of fear, which may in some cases 
even come close to causing hysteria among the public of the countries, by drawing respective 
future scenarios of conflict. This emotional approach is sometimes far from being a sober 
reflection of reality or an objective assessment of realistic possibilities. The effect, however, is 
that political analyses cannot be reflected and decisions can no longer be taken on the basis of 
factual assumptions. And this is the point where the conflict is in danger of getting out of 
control – and even out of the control of Washington. 
 
ii. Media as “Watchdog of democracy” 
Moreover, the role and importance of the media should also be viewed in a more general, but 
not less important context: their often-quoted role as “watchdogs of democracy”.  Media have 
the task of informing the population, of providing it with facts so that the people may take a 
responsible political decision in electing their government. Also, in a democratic society, print 
and electronic media are a forum of discussion, of a dialogue of adversary opinion-holders. 
However, due to the above-mentioned factors, that is, media concentration and lack of fact-
based reports, the media in these countries are being prevented from fulfilling this function.  
 
iii. Hate speech 
One of the forms this phenomenon takes is what may be referred to as “hate speech”. Diatribes 
are usually directed against “the other”, that is, the Turkish or the Greek state or they aimed at 
national minorities in one’s own country. A close observer of Greece and former director of 
the Goethe Institut in Athens, however, stated that hate speech is also directed against 



 7

intellectuals in the home countries.3 This perception was confirmed by a letter from the 
prominent journalist Ricardos Someritis, directed to the Athens Journalists` Union (ESIEA), in 
which he wrote that “...Many Greek journalists, mainly on radio and television, behave like 
soldiers in the front: they have chosen their camp, their uniform, their flag. If they are 
columnists, it is their right to do so. Nevertheless, how come that even the Patriarch is 
censored by many media?...” and he continues in the same letter: “...All journalists with a 
point of view different from the dominant one or who dared offer the information that others 
refused to give are being threatened or humiliated (e.g. a newspaper agreed to publish an 
interview in which I am called a `Franco-Levantine´).4 Others have lost the right of 
expression (our colleague Manolis Vasilakis was fired by the newspaper ‘Exousia’...)”.  
 
These statements, made in March 1999, coincided with the war in Kosovo, also illustrate the 
world-wide difficulties met by local journalists in situations of conflict and tension: the dilemma 
of someone faced with the choice of being either a “bad journalist” or a “bad patriot”. When 
facing this dilemma, certain journalistic principles and basic qualities are completely lost. The 
dangers involved here became quite obvious in the two wars taking place on the territory of 
the former Yugoslavia. In view of this, it is even more astonishing that so little attention is 
given to the media in situations of conflict and tension and thereto-related actions as an 
effective instrument for conflict prevention. 
 
4. Starting point and basic questions 
 
The starting point of my project was the question which I had posed myself when living in 
Greece some years ago: how is it possible that nearly a hundred per cent of a country’s 
journalists hold the same opinion and use the same language when they are writing about 
Turkey? Why are there only reports on politics and security, and readers and audiences get no 
information on the ordinary society in the neighbouring country? How in fact is it possible that 
most Greeks know as little about Turkey as West Germans used to know about East Germany 
– Turkey being little else than just a white spot on the landscape and number one enemy? 
 
When starting my work in Turkey, it soon became clear to me that I had to find out more 
about the structure of the media in both countries in order to understand the underlying 
reasons for this. Only after talking to a number of people could I start to formulate possible 
approaches for changing the language and the form of reporting. Nevertheless, I also had to 
keep in mind the political climate and whether this approach was in the least realistic. Then of 
course the tragic-comedy of the hiding and capture of Öcalan, the war in Kosovo, disputes 
over a number of islands and the victory of nationalist parties in the Turkish elections was not 
exactly an ideal political setting for such an attempt. The circumstances made it quite unlikely -
-not to say ridiculous-- that an attempt to establish co-operation between Greek and Turkish 
journalist would be successful. 
 
In order to discover the reasons, I intended to have a closer look at the following factors: 
- form of reporting/ distinction between facts and opinions/ citing of sources of information 
- diversity of and access to sources of information  
- media pluralism; who controls and influences the media (holdings, politicians, army ?) 
- contents of the reports: emphasis on issues of foreign and security policy; to what extent 
are topics about the civil society being taken into account; what could “peaceful journalism” 
(in contrast to war journalism) look like;  
                                                        
3 Interview with Günther Coenen, December 1999 
4 Letter by Richardos Someritis to Mr. Nikos Kiaos, President of ESIEA, dated March 31, 1999 



 8

- perception of bilateral problems by the population of Greece and Turkey on the basis of 
media coverage 
- information and perception of international law by the population 
- objective information and serious discussion of international law in the context of Greek-
Turkish relations by the media 
 
 
 

II. The Role of the Media in Greek-Turkish relations 
 
 
1.  The example of the Imia/ Kardak crisis 
 
The crisis over the island of Imia (its Turkish name is Kardak) in 1996 is, in retrospect, a 
ridiculous but most convincing example of how the media brought Greece and Turkey to the 
brink of war. Had American President Bill Clinton not intervened in person, the populist action 
of a mayor and journalists would have resulted in more than one casualty. The “story” runs as 
follows: 
 
In late December 1995, a Turkish merchant vessel ran aground on the coast of the rocky islet 
Imia/ Kardak in the Aegean. This incident was followed by a small but silent dispute between 
Greek and Turkish authorities on who were to rescue the ship, the Turkish captain demanding 
to be rescued by a Turkish tugboat. The Turkish government in a verbal note argued that 
Imia/Kardak belonged to Turkish territory, which was disputed by Athens. After an exchange 
of notes, Greek authorities finally sent a Greek tugboat to the aid of the vessel. 
 
This incident, took place on an islet of a size that was appropriate only for keeping goats but 
hardly of any other use, would have gone unnoticed had the Greek TV station ANT1 not aired 
the exchange of diplomatic notes nearly four weeks after the incident occurred. Only one day 
later on January 25, 1999 the mayor of Kalymnos (an island situated next to Imia in the 
Aegean) took action and planted the Greek flag on the rocky soil of the island – his eagerness 
being additionally fuelled by the ongoing inner-party disputes of PASOK. This was the spark 
that inspired the Turkish newspaper Hürriyet to fly in a helicopter with a team of journalists 
and photographers to the tiny islet, asking the mayor to remove the Greek flag and hoist the 
Turkish one. The action took place, and of course Hürriyet could not refrain from triumphantly 
publishing the photograph of the journalists removing the Greek flag on its front page the very 
next day. 
 
As may be expected things took a more serious turn from that moment on. The Greek Navy 
changed the flag within 24 hours and by January 30/31, 1996 Greek and Turkish naval forces 
stood opposite to each other in the Aegean.5 A Greek helicopter crashed (others assumed that 
it was hit by Turkish fire – a fact that was later concealed by the governments of both states in 
order to prevent further escalation), causing the death of its pilot. If it weren’t for a phone call 
by the President of the United States in person to the governments of Greece and Turkey, the 
situation would have escalated into a military showdown between the two NATO allies. 
 

                                                        
5 The facts of the incident stem from  “‘hate speech’ in the balkans”, edited by Mariana Lenkova and 
Internationals Helsinki Federation for Human Rights, ETEPE, Athens 1998 



 9

Due to the practically negligible-sized island where only goats pasture, the incident drew the 
world’s attention through its comic aspect. For Greeks and Turks, however, it had almost 
become a tragedy. 
 
But the crisis also served as a warning to the parties of conflict and to some journalists. A 
small group of journalists set up the Platform of Journalists of the Aegean and Thrace, a forum 
for around 200 journalists from both sides which has met on the anniversary of the crisis over 
the past years... At least that was the case until January 1999 and until the capture of PKK 
leader Abdullah Öcalan in the Greek embassy in Nairobi, after which bilateral relations 
seriously deteriorated once again. 
 
Interesting enough, the journalist Stratis Balaskas published an interview in January 1999 in the 
daily Eleftherotypia with a photo-reporter of the newspaper Hürriyet, the very one who raised 
the Turkish flag on Imia/Kardak. The interview is worth reading for its revelations about the 
motives of the young reporter, who was then in his early twenties, and the ignorance of those 
who sent him. It was not an “invasion of Turkish forces”, as the Greek media had presented it 
in great exaggeration, but the greed of the media that sparked off the crisis.6 
 
It would be too monotonous a job to cite the hate speech of both the Greek and the Turkish 
press with which the crisis was covered. Intermingling facts and opinion achieve ample 
exploitation of emotions. The terms used in the reports were not to describe the event 
accurately but were solely chosen to evoke anti-Turk or anti-Greek stereotypes among the 
general public. While the Greek press depicted the “landing” of Turkish journalists using a 
vocabulary such as “agents’ assault”, “invasion”, “provocative action of Ankara”, the Turkish 
press indulged in praise of the country’s strength – “Turkey can overwhelm Greece in 72 
hours”(Sabah).7 
 
The dangerous consequence of this media coverage was that public opinion heated up by the 
media, put considerable pressure on both governments to react “tough.” “Let’s stand up at 
Thermopylae” and “Ciller for Imia? We for Constantinople” wrote Greek newspapers. The 
Turkish equivalent was “Soysal: There must be war.”8 
 
2.  Media reflecting and feeding public opinion 
 
The role of the media is a twofold one: it reflects and feeds public opinion thus creating a 
vicious circle concerning the perception of “the other”. Decade-old stereotypes and especially 
the nationalist and emotional policy of the former Prime Minister Andreas Papandreou have 
not failed to make their mark on a whole generation of journalists. The views of the same 
people find their way back into society through their articles – a process encouraged by 
politicians like Mr. Pangalos or Archbishop Christodoulos. 
 
Regarding Southeast Europe in general and Greece and Turkey in particular, there is no doubt 
that there is a psychological aspect involved. Greece and Turkey are very young states and 
both suffer from an “inferiority complex”, as many observers call it. The Republic of Turkey 
has only existed since 1923. Turkey still has not recovered from the nightmare of the loss of 

                                                        
6 Stratis Balaskas in Eleftherotypia, January 19, 1999: Interview with the former Hürriyet photo-reporter Cesur 
Sert 
7 Vasiliki Neofotistos and Ferhat Kentel in “‘hate speech’ in the balkans”, International Helsinki Federation for 
Human Rights, ETEPE Athens, 1998 
8 “‘Hate speech’ in the balkans”, p. 67 



 10

the Ottoman Empire and of having become a state somehow lost between Europe and the 
Arabic countries. It neither fully belonged to the East nor accepted by the West. It was 
Mustafa Kemal who created and imposed something like a national identity upon this 
multiethnic people, a Turkish identity. 
 
The Greek people as well live on their heroic past in antiquity but have little to come up with in 
the present. Among the European countries Greece is perceived as a greedy member of the 
European Union, devouring great sums of financial aid, often blocking the EU decision-making 
process and hindering any steps towards a rapprochement between Europe and Turkey. Greece 
declared its independence from the Ottoman Empire only in 1822, and its independent status 
was confirmed in 1830 after a 7-year war of independence. It had little chance to gain 
experience as a democratic state in the 20th century, when it suffered from the German, Italian 
and Bulgarian occupation in the Second World War, followed by civil wars and a dictatorship 
that lasted until 1974. 
 
Therefore, both peoples tend to build their nationalism on their adversary towards each other, 
each nation being born from a war with the other. A proverb well known in Greece and in 
Turkey runs “my enemy’s enemy is my friend” and in many cases even foreign policy decision-
makers seem to follow this principle. 
 
Nationalism and propaganda towards minorities and foreigners in Greece has reached a new 
dimension over the past years. Greece still has not recognised the existence of an ethnic 
Turkish minority in Western Thrace. It only speaks about a “Muslim” minority for the fear that 
the recognition of a Turkish ethnicity would encourage territorial claims from Turkey on its 
North Eastern territories. In recent time, an alarming combination of nationalist voices paired 
with “Albanophobia” and verbal attacks on the Macedonian minorities has been observed. 
 
Alkis Kourkoulas, correspondent of the Athens News Agency in Istanbul, rightly observed that 
between the Greeks and the Turks, there is no respect for each other. In Greece, there is the 
general notion of the Turks as a “Barbarian”, uncivilised people, while the Turks perceive the 
Greeks as greedy for “lost territories” and still supportive of the “Megali Idea”, the big idea. 
There is no respect for the culture, traditions and achievements of the other – in fact, people 
are completely ignorant of what is the culture of each other. Few Greeks are informed about 
Islam, the great architect Sinan, contemporary Turkish literature and music. The Turkish 
people are much more open to contemporary Greek music and writers, but the Turkish state 
cares little about ancient Greek sites and Byzantine churches or villages deserted by the Greeks 
during the 20th century. Nationalists have desecrated Muslim cemeteries in Greece and Greek 
orthodox cemeteries in Turkey.9 
 
It is this lack of respect and the need to adhere to historical stereotypes for the purpose of 
defining one’s own nation state that makes the initiation of a dialogue so difficult. Also, this 
makes it so easy for the media to follow these old footsteps and keep up the same stereotypical 
notion of the other. It is a vicious circle emanating from the society into the media, from where 
it makes its way back again to the people. 
  
  
 

                                                        
9 Süddeutsche Zeitung, May 12/13, 1999 



 11

III. Features of the Greek and Turkish Mass Media 
 
1. The Structure of Turkish Media 
 
 
 a) Media structure dominated by Holdings 
 
The most striking feature of the Turkish media sector is the fact that it is dominated by a 
duopolistic structure: the Sabah/Bilgin Group and the Milliyet/Dogan Group. These two 
groups hold about 70 % of the market share in national daily newspapers and are the owners of 
ATV and Kanal D10. In 1998, the two television channels, together with Show TV owned by 
Erol Aksoy, are considered the most important private television channels. 
 
For both the Dogan as well as the Sabah Group, the media business constitutes just one sector 
of their investments. Both holdings are engaged in a number of other businesses. The fact that 
television and the big national dailies are in the hands of a number of holdings has important 
implications for the content of the media. The holdings are greatly involved in public works 
and depend, to a great extent, on works commissioned by the state. It is an open secret that the 
former Prime Minister Mesut Yilmaz gave lucrative energy contracts to media bosses that are 
also involved in the electricity market. These contracts are now being disputed in the Supreme 
Court.11 Moreover, they receive a considerable number of public loans. Experts believe that 
several million US-dollars worth of credits originating from the state were directed to the 
media sector via banks in the 1990s.  
 
i. Television 
The medium with the greatest impact on public opinion is television. The history of private 
television in Turkey is not even a decade old. Until the late eighties, the state- owned Turkish 
Radio and Television (TRT) enjoyed a monopoly. It was only in summer 1993 that private 
broadcasting was permitted in Turkey by parliament. Nevertheless, the first private television 
sector started well before 1993 when Ahmet Özals, the son of the late Prime Minister Turgut 
Özal, and his partner Cem Uzan started broadcasting from Germany, thus helping his father in 
his election campaign.12 Others followed the example of Özal and by the time parliament 
legalised private broadcasting there were already around 700 private radio and television 
stations in Turkey. Today television is a prospering sector with 16 national and about 360 
regional television stations. 
 
ii. Radio 
Radio plays an inferior role in providing information to the population. Although there is an 
estimated total of 2000 private radio stations throughout Turkey, many of them are tiny 
amateur stations and concentrate on music programmes. 
 
iii. Print media 
The impact of the print media in Turkey is fairly low. The average circulation of the daily 
newspaper is 4 million, serving a population of 64 million inhabitants.13 This is partly due to the 
fairly high price of newspapers, which are not affordable for a large part of the Turkish 

                                                        
10 Medien in der Türkei, Publikation der Deutschen Botschaft Ankara, 1998 
11 Ilnur Cevik in Turkish Daily News, April 11/12, 1999 
12 Turkish Probe, January 24, 1999 
13 World Association of Newspapers WAN, World Press Trends 1999, Turkey 



 12

population. One newspaper costs more than two loaves of bread. High prices in turn are partly 
due to the state monopoly on paper and high import taxes for paper 
 
These figures also show that the profits in the print media market are not made by selling 4 
million issues per day, but mainly through advertisement revenues. Around 41 % of the 
countrywide advertisement expenditure is invested in newspaper.14 Advertisements in the big 
national newspapers cost around 6000 to 10 000 DM per page – a multiple of the price in most 
Western European countries.  
 
Also, due to the dependence on state commissioned works and public credits, press reports 
never take an adversary stance to state interests. In order to guarantee that remains unchanged, 
the state ensures the duopolistic structure in the print media to remain untouched. According 
to some close observers of the Turkish print media, the best proof of the silent and mutual 
understanding between the state and the media was the case of building contractor and owner 
Türkbank Korkmaz Yigit. The story runs that Yigit had been encouraged by the former Prime 
Minister Yilmaz and a state minister to enter the media sector. He invested several hundred 
million US-dollars in buying newspapers. One of his acquisitions is the newspaper Milliyet 
owned by the Dogan Group. Milliyet is the most popular newspaper in Turkey. It did not take 
long for rumours to be launched and according to which Yigit had connections to the terrorist 
PKK. Some believe that state authorities to restore the old duopolist order in the print media 
market also spread these rumours. Korkmaz Yigit received a prison sentence and lost his 
trophy Milliyet, which went back to the hands of its former owner.15 
 
The readership of newspapers has been declining continually since the 1980s. Civilians in 
Istanbul explain this by the 1980 coup of the army that seized many publications and 
newspapers. The newspaper a person read could easily reveal his or her political views – and a 
leftist political view was dangerous in the late 1970s and the period following the military 
coup. 
 
An alarm signal for the print media sector was a further decline in newspaper circulation even 
prior to the national elections in April 1999. Professor Sezer Akarcali of the Communication 
Faculty in Ankara University explained this trend by the big media scandals of the past years 
that caused people to lose trust in the ability of the press to provide them with objective and 
impartial information. “How can I trust the papers to have impartial and unbiased information, 
when I’m pretty sure that some of their columnists are lobbying on behalf of their bosses, while 
others are involved with political parties?” Professor Akarcali was quoted in a newspaper.16 
 
 
  
 
 b) Headlines and contents designed by sales experts 
 
When trying to answer the question of why the views expressed by most national newspapers 
are rather nationalist, especially regarding the standpoint taken towards relations with Greece 
(and also Cyprus), some additional non-economic factors may be taken into account. For 
example, subscription to newspapers is rare and single copy sells amount to 90 percent.17 This 
                                                        
14 WAN, World Press Trend 1999, Turkey 
15 Turkish Daily News, April 8-9, 1999;  
16 Turkish Daily News, April 8-9, 1999 
17 WAN, World Press Trends 1999, Turkey 



 13

means that a newspaper cannot count on a guaranteed number of readers but has to “conquer” 
its readership on an every day basis anew. To attract the attention of the public, there is a 
continuous search for headlines containing either scandals or nationalist issues in foreign 
affairs. In regard to the latter sort of headlines, Greece, the Republic of Cyprus and the 
relations to the European Union are a never-ending source of attraction. Such headlines are no 
longer made by the investigative journalists but by professionals aiming at increasing the day’s 
single copy sales.  
 
Another practise to increase the number of issues sold is the offer of coupons for all kinds of 
household wares or food, ranging from knives to plates and other things useful in Turkish 
kitchens. This practice, however, is becoming less and less frequent. 
 

c) Contents: opinions and hard policy issues prevail 
 

Moreover, opinions prevail over fact-based reports in journalism. In Turkey, all newspapers 
have a number of so-called “köse” (meaning “corner”)-writers. These corners are exclusively 
designed for opinions, and journalists or academics publish in them on a regular basis, enjoying 
a high reputation and an even higher salary. 
 
As regard to the contents of reports related to Greece, issues of hard politics dominated from 
February to August 1999: the capture of Öcalan, Greece’s support for thePKK, the resignation 
of Rahmen Koc from the Greek-Turkish businessmen’s association and the like. 
 

d) Sources of Information 
 

When following the Turkish and Greek press, one gets the impression that only a limited 
number of information sources are being used by journalists. Also, the quotation of sources is 
extremely rare, and in many cases even interview partners are not named. Nevertheless, neither 
in Turkey nor in Greece may the possible sources of information be described as limited. 
Beside the news agencies, all kinds of international newspapers, magazines and other sources 
are available and at the disposal of the journalists. It seems, however, that these sources are not 
being fully used by journalists. Most of them rely on information from national sources, 
especially national press agencies. This practice, especially true in Turkey, is not only due to an 
insufficient training of journalists, but to the fact that many journalists do not belong to the 
professional elite and their command of English or other foreign languages is inadequate. 
 

e) Factors contributing to self-censorship 
 
Self-censorship is a common feature of both Greek and Turkish journalism. In both countries 
there are specific factors that encourage the practice of auto-censorship on the part of the 
journalists. 
 
In Turkey, one of these factors are regulations in the Penal Code, the Anti-Terror Law and 
Law No. 5816 concerning crimes committed against Atatürk that restrict the right of freedom 
of expression. Moreover, there is the Radio and Television Law of April 13, 1994 (RTÜK) 
allowing the closure of television and radio stations for days or even weeks. This practice 
forces smaller stations to give up their activities altogether due to losses in advertising 
revenues and market shares. Confiscation of newspapers and magazines is also practised 
through court orders – the NGO Reporter Sans Frontieres recorded the suspension from 
publishing of thirty-one publications in 1997. In the same year, thirty-three daily newspapers or 



 14

periodicals faced confiscation seventy-eight times.18 A total of at least eighty-nine media had 
been suspended for certain periods or closed down in 1997. A report titled “There are no 
Turks in Greece or Bulgaria, and no Kurds in Turkey” caused the seizure of the first issue of 
the newspaper Sokak by a State security court for “elements of separatist propaganda” in early 
1997.19  
 
State prosecution does not only take place in cases when a journalist expresses his own views 
that are in conflict with state interests, but also when journalists publish interviews with or 
statements by another persons whose standpoints the state considers to be hostile. This is the 
case with the journalist Oral Calislar (Cumhuriyet) who was sentenced to imprisonment and 
large fines for publishing an interview with Abdullah Öcalan and PKK activist Kemal Burkay.20 
Another example is the charge and imprisonment of Ragip Duran, who worked for the BBC 
and the French newspaper Liberation, for publishing an interview with Öcalan in 1994. One 
interview with the PKK leader published in 1991 got through without prosecution by public 
authorities.21 This practice of state prosecution results in a serious deprivation of objective 
information for the population in Turkey. The Turkish citizens do not have access to a 
spectrum of information necessary to form a correct picture of problems of Turkish internal 
and external policy. 
 
State prosecution of journalists is mainly based on the Penal Code, the Anti-Terror law and the 
Law No. 5816 concerning crimes committed against Atatürk. Thus articles that make people 
unwilling to serve in the military are forbidden. Insulting the moral personality of Turkishness, 
the Republic, Government and State ministers as well as the military is a crime according to the 
penal code. Article 8 of the Anti-Terror law forbids propaganda against the indivisibility of the 
state. Insulting the memory of Atatürk in a single sentence may be penalized with up to three 
years prison sentence. The RTÜK Law is used quite often for blackout decisions affecting the 
electronic media. It is extremely vague in its wording: “broadcasting is not to contradict 
national and spiritual values of society” and “the general morality, civil peace and structure of 
the Turkish family”.22  
 
It is obvious that the wording of the above mentioned stipulations is so open to interpretation 
that owners of newspapers, editors and journalists can never clearly anticipate whether a 
critical report will trigger off charges from the state prosecution service or not. 
 
In addition to pressure on the media from the official side, journalists face restrictions from the 
part of the editors that result from the specific non-pluralist media structure. Thus, a journalist 
that risks getting into conflict with state authorities easily risks being fired -- something that 
even happens to highly reputed journalists such as Mehmet Ali Birand who was forced out of 
the daily Sabah in late 1997. Needless to say, there is no efficient legislation protecting the 
rights of the employed journalist, and most of them do not even possess a written employment 
contract.  
 
  f) RTÜK and the Ministry of Internal Affairs 
 

                                                        
18 RSF Rapport Annuel 1998, online edition 
19 Reporters Sans Frontieres Report 1998 
20 Open letter of Article XIX Director Andrew Puddephatt to Minister of Justice Hikmet Sami Turk, dated July 
8, 1999; Human Rights Watch Report, April 1999 
21 Human Rights Watch Report, April 1999 
22 Human Rights Watch Report, April 1999; Reporters Sans Frontieres 1998 Report 



 15

An important role is played by the state institution RTÜK, the High Council on Radio and 
Television consisting of nine members, out of which five are appointed by the government and 
four named by the opposition parties. 
 
The RTÜK does not only issue licences to private broadcasting companies but it also controls 
the contents of the programmes. According to the Radio and Television Law of 1994, 
programmes contradicting “the national and spiritual values of society” and “the general 
morality, civil peace, and structure of the Turkish family” are forbidden. If radio or television 
do not comply with the provisions of the RTÜK, the RTÜK may either issue a warning or 
decide on a temporary closure of the relevant station. Thus, any spectator of Turkish television 
soon gets used to finding a black screen when the day before he could still receive the regular 
TV channel. A few lines written on the screen inform him that the relevant channel was 
forbidden to broadcast by the RTÜK according to the relevant legal provisions. This usually 
indicates that the channel has broadcast a programme containing information or opinions on 
the Kurdish issue or Atatürk not in line with the official state policy. 
 
The same happens to small radio stations. For them closing down for a couple of days is 
usually synonymous with bankruptcy and the end of its transmissions. 
 
Freedom of the press always depends on economic strength and the struggle to survive is hard 
enough for the more than 2000 radio and more than 36 private television stations operating 
nation-wide. Their income depends on advertisements, and potential advertisers or old clients 
lose interest in co-operating with a station that is shut down. 
 
RTÜK also played a vital role before the elections in April 1999, banning political broadcasts 
at the end of February. This decision caused some chaos and would have resulted in the 
blackout of eight national television stations, since every station broadcast speeches by 
politicians. One week later, however, RTÜK revised its decision to the effect that television 
stations were allowed to broadcast political statements related to government activities and 
those of party leaders, provided that they did not contain elements which may be regarded as 
propaganda in the elections.23 
 
It is obvious that the kind of vague guidelines issued by RTÜK, restricting programmes on 
political issues for a period of 3 months prior to the elections, causes great insecurity among 
editors and journalists alike. Nobody can know for sure what is allowed or what is not and 
when they transgress the limits, their channel may be punished with a blackout at any time. The 
policy of RTÜK also casts some light on the right to freedom of expression and the right to 
receive information, factors especially important in the electoral campaign in order to give the 
citizens access to information to form a responsible decision on their voting behaviour. 
 
On May 20, 1999 Turkish newspapers announced that the Ministry of Internal Affairs had 
issued a list of 37 words on April 26, 1999, which were to be substituted by other terms in the 
context of the Kurdish issue. This index was binding for the state-owned radio and television 
TRT, as well as for the official press agency Anadolu Ajansi. For example, instead of using the 
term “Guerilla”, were suggested the terms “terrorist, bandit” as more “appropriate”. The same 
was the case with “PKK”, which was to be specified as “PKK terrorist organisation, bloody 
terrorist organisation”.24 

                                                        
23 Turkish Daily News, March 4, 1999 
24 Milliyet, May 20, 1999 



 16

 
g) Implications for freedom and standards of reporting 
 

The constellation in the media sector and the interference of state authorities have far-reaching 
implications. The media can no longer fulfil their two main functions: they may no longer serve 
as a “watch-dog of democracy”, being too much mixed up with state interests. And secondly, 
they are no longer able to inform the population impartially due to censorship or auto-
censorship.  
 
The practice of RTÜK or the Ministry of Internal Affairs cannot, of course, simply be marked 
as censorship – although the long-term effect will be the same. The fear of being shut down 
contributes to auto-censorship of editors and journalists alike. 
 
The same applies to the practise of the extensive use of libel laws or charges for the violations 
of laws brought against journalists by the state prosecutors. Even if the Appellate judges acquit 
a journalist sentenced by a court, this will more likely than not lead him to practice auto-
censorship. Especially a young journalist will never forget the traumatic experience and will be 
cautious of not making similar remarks again.  
 
Also, the high level of competition arising from thousands of national and regional newspapers 
(2000 radio stations and 350 television broadcasters) means that news must be able to sell. 
This is only the case if the headlines are scandalous enough. Issues of civil society or efforts of 
Greek-Turkish understanding are hard to sell. This leads most journalists and editors to the 
practice of automatically ruling out a number of issues, which may be a possible content of 
their reports, for economic reasons – a step which comes even before the probably 
unconscious process of auto-censorship. 
 
Thus, news concerning political issues as well as civil society undergoes a process of multiple 
stages of pre-selection and selection: 
 
At the first level, in the stage of pre-selection, those news items, which are not believed to be 
exciting enough “to sell”, are sorted out. Although of course this process takes place 
everywhere, it seems that in Turkey and Greece most news concerning cultural or academic 
topics are already eliminated at this stage. On the second level auto-censorship comes in, i.e. 
those news items that risk (or which the journalists believe risk) provoking a negative reaction 
on the part of the editor or state officials are ruled out because the issue may be too hot. In a 
third step, although the issue itself may remain untouched, the tone of language and especially 
the manner of presentation, that is, the articles’ headlines, will be changed in order to increase 
the single copy sells for the day. When an article or news item has passed all these stages, little 
of its original character will be left. And news on issues of civil society or international 
understanding won’t even enter this process. 
 
With regard to direct pressure put on journalists by their editors or from politicians, 
information is contradictory. Some observers and journalists say that there is such pressure, 
others state that they are free to write whatever they want. 
 
However, it is a fact that journalists who take too critical a stand especially towards the state 
are in danger of being fired. This even applies to senior and professional journalists, such as 
Mehmet Ali Birand who was fired from Sabah. 
 



 17

Others are charged with offences and receive prison sentences or high fines. These cases are 
numerous and are thoroughly recorded and reported by Reporters Sans Frontieres, Human 
Rights Watch, IFEX, Action Alert and others. 
 
On the other hand, at time very critical articles can be found in newspapers. When the 
journalist Oral Calislar began his prison sentence for conducting and publishing interviews with 
Abdullah Öcalan25 in spring this year, one could read lengthy interviews with a lawyer of the 
PKK leader in Turkish Daily News without any consequences for journalists or editors. It 
therefore is unpredictable when prosecution might be taken up and when not. Ahmet Altan, a 
novelist and columnist is quoted in a report from HRW: “You can say there is no freedom of 
expression, you can say there is press freedom, and you are right in both statements. It’s not 
like in a typical dictatorship – the borders are not clear, you can’t know where they are.”26 
 
  
 2. The Structure of the Greek Media 
 

a) Concentration in the Greek media sector 
 

The structure of the Greek print media market is less concentrated than that in Turkey. 
Nevertheless, only five publishers account for more than 65 % of newspaper sales and absorb 
three quarters of advertising. Lambrakis Press and Tegopoulos Publications are showing the 
highest profits. Both Tegopoulos Publication and Lambrakis Press are also shareholders in 
Teletypos, a group of publishers running the channel Mega TV, one of Greece’s most 
important private channels. 
 
There are currently 22 countrywide dailies and 17 Sunday editions published in Greece. A 
downward trend in the circulation of daily newspapers has been recorded since 1990, the 
average circulation of Athenian dailies dropped from 930 000 in 1988 to only 420,000 in 
1998.27 Similar to Turkey, newspaper selling to subscribers is negligible, amounting only to 
5%, while 95 % of the newspapers are sold as single copies. It is a common practice that new 
readership is often attracted by coupons for all kinds of other goods rather than by the 
newspapers’ contents. 
 
The media market in Greece is a highly competitive one. A total number of 124 private TV 
stations (12 operating nation-wide), 1200 radio stations (300 broadcasting nation wide) and 13 
national dailies compete in a population of 10 million. It is obvious that the profits are not 
made from sales but rather from advertising revenues. About 50 percent of newspaper and 80 - 
90 percent of magazine revenues come from advertisement.28 However, as competition for 
advertisement is similarly high, it has been suspected that the owners of newspapers are not so 
much interested in profit making as in politically motivated factors.  
. 
With declining readership of the print media, the operation of TV channels has become a 
booming market for investors in the media sector. The private television market lacks 
regulation and the absence of efficient legislation for this sector is often being criticised. 
 

                                                        
25 Human Rights Watch Report, April 1999, online edition 
26 HRW Report 1998, online edition 
27 Hermes, monthly magazine, February 1999 
28 WAN World Press Trends 1999, Greece 



 18

Until 1990, Greek television was completely in the hands of the state. Television entered 
Greece in the 1960s under the dictatorship of the colonels. Since that time it has always been 
under state control and linked to the government’s interest. It was only in 1989 that the first 
private channel started broadcasting and was followed by a boom of other TV stations. As a 
result, public broadcasters suffered great loss of audience and private channels and business 
interests dominate the market.  
Nevertheless, the TV market was still subjected to the interests of day-to-day politics and 
could be manipulated easily through the awarding or the refusal of licences according to the 
stand the broadcaster took towards the government. In 1994 for example, when the PASOK 
party got back in power from the conservatives, licences were awarded to Sky TV and 902 TV 
that had been denied by the former government due to their support for the Socialist 
opposition.29  
 
One of the most disquieting consequences of the deregulated media sector is cross-ownership. 
Today Mega Channel and Antenna TV dominate the TV sector in audience figures as well as 
market share. Mega Channel is owned by a group of publishers, among them Lambrakis press 
that controls one third of the major newspapers and magazines in Greece directly or through 
subsidiaries. Minos Kyriakou who is also involved in Antenna radio owns antenna TV. The 
principal shareholder of Sky radio and TV is also active in the print media market.  
 

b) Implication for contents and quality of reporting 
 

Very much as in Turkey, most reports in Greek newspapers do not distinguish between facts 
and opinions. Reports regarding Turkey are usually restricted to meetings on the political level 
and security issues. There seems to be two reasons for the one-sidedness of reporting: 
 
Firstly, there is the argument of many journalists that news on other issues rather than hard 
politics or security problems regarding Turkey “would not sell”. As has been outlined above, 
the media market is highly competitive, and with 95 % single copy sells, newspapers have to 
“win” their readership with exciting headlines on a day-to- day basis. Nationalist slogans sell 
fairly well. The second reason is the trend towards strong nationalism in the Greek society over 
the past years. It was fuelled by the disintegration process of the former Yugoslavia, the 
coming into existence of FYROM, the stream of refugees and immigration of Albanians, the 
war in Kosovo and territorial disputes in the Aegean. These events brought back the fear that 
the ethnic minorities in Greece would make claim for sovereignty. Among others there are 
50.000 ethnic Turks in Western Thrace. These nationalist feelings were also encouraged by the 
Orthodox Church, especially Archbishop Christodoulos, reminding the Greek people of its 
common religious roots and traumata with its Serb “brothers”. Religious feelings were once 
again mingled with politics and historic traumata – both Serbs and Greeks had lived as 
Orthodox Christians under the Ottoman Empire for about 400 years. By stirring up emotions, 
old stereotypes are revived and the enemy is defined easily. The threat is believed to come 
especially from foreigners but also from the “Muslim” minority within Greece’s own borders. 
Journalists are part of this society, of course, and cannot stay clear of these perceptions. They 
are also infected by the nationalistic trends. 
 
Unfortunately, there is also a lack of professionally skilled journalists who conduct thorough 
investigations. Despite the fact that more than 58.6 per cent of journalists have a university 

                                                        
29 Stylianos Papathanassopoulos, The Politics and the Effects of the Deregulation of Greek Television in 
European Journal of Communication, 1997, Vol. 12(3), pp. 351-368 



 19

degree30, there are few dissenting voices on subjects regarding Turkey. It seems that practically 
the main source of information on Turkey is the Athens News Agency (ANA). Apart from the 
correspondent of ANA, there are only 4-5 journalists reporting from Turkey on a regular basis 
(while there are 20 correspondents working for German newspapers and TV stations). 
Considering the fact that Turkey plays the most important role in Greece’s foreign policy, it is 
remarkable how few sources of information there are. 
 
  

IV. Libel Laws and Criminal charges against journalists  
in Greece and Turkey 

 
There is no doubt that the violations of the right of freedom of expression in Turkey are much 
more numerous and genuine than those recorded in Greece over the past few years. However, 
it should be noted that in Greece both in 1998 and 1999, several criminal charges for libel, 
defamation and disclosure of state secrets were brought against journalists and newspaper 
editors. The practice of imposing prison sentences or disproportionate fines on journalists is a 
breach of the obligations from Article 10 of the European Convention of Human Rights 
(ECHR) and contradicts the jurisdiction of the European Court of Human Rights. 
 
Article 10 of the European Convention of Human Rights (ECHR) states the right to freedom 
of expression. Paragraph 2 of Article 10 allows restrictions to the freedom of expression by 
“penalties as are prescribed by law”. However, it should be underlined that Paragraph 2 allows 
only such restrictions “that are necessary in a democratic society”. 
The possibility of imposing restrictions constitutes an exception to the right of freedom of 
expression and, therefore, is subjected to very strict interpretation. Prison sentences imposed 
by courts are usually to be regarded as “not necessary in a democratic society” and constitute a 
disproportionate means of dealing with cases of libel or defamation. Also, the European Court 
of Human Rights in the Tolstoy Miloslawski case held that extremely high sums of 
compensation for libel or severe fines can be a violation of Article 10 ECHR.  
 
Greece as well as Turkey are signatory states to the ECHR. The ECHR is binding for both 
states and it supersedes national law. In contrast to their contractual obligation under 
international law, journalists in Greece and Turkey are repeatedly being sentenced to prison 
sentences or high fines.  
 
In August 1998, Greek Minister of Justice Evangelos Yannopoulos even proposed an 
amendment to the penal code providing prison sentences of a minimum of two years in cases of 
insult and defamation through the electronic media. Only after international protest was the 
proposal withdrawn.31 In April 1998, an Athens court against Makis Psomiadis confirmed a 
prison sentence of four years and four months for libel and publishing a false document. In 
September 1998, five journalists received prison sentences between four months to four years 
and eight months for libel, defamation or insult. In October last year an Appellate Court in 
Athens acquitted four journalists from charges of disclosure of state secrets.32 
 

                                                        
30 Interview with Stylianos Papathanassopoulos, Athens University, Department of Communication and Media 
Studies  
31 International Helsinki Federation, IHF Focus distributed through Greek Helsinki Monitor on June 18, 1999 
32 IHF Focus, Greek Helsinki Monitor June 18, 1999     



 20

These cases show that journalists received criminal charges not only in Turkey, but also in 
Greece. With regard to the far more numerous cases of prison sentences and even extra-
judicial killings in Turkey, I refer to the numerous Human Right Reports on this topic. What is 
important, however, is the knowledge that this practice exists. And despite the fact that there 
does not seem to be a case of criminal charges brought against journalists in the context of an 
article on Greek-Turkish relations, it is noteworthy that the state interferes with freedom of 
expression. Most often violation of the right of freedom of expression by the state leads 
journalists and editors to impose involuntarily auto-censorship when reporting on the so-called 
“sensitive” issues. Thus they select the topics, the contents and the method of reporting 
carefully. 
 
  

V. Forms of Hate speech 
 
The term “hate speech” describes a way of reporting or spreading opinion that is designed to 
enhance the national self in contrast to “the other”. 
 
1. “Greeks” and “Turks” as a collective 
 
It is one of the most harmful factors to bilateral relations that the Turkish media usually talk 
about “Greece” or “Athens” and the Greek media cite “Turkey” or “Ankara” when talking 
about hostile actions. This gives the reader the impression that it is the Turkish/Greek country, 
the state, the people that acts in a hostile manner. A closer look into specific constellations of 
inner-state organisation or even the composition of the government or ruling parties shows that 
this impression is wrong. In the case of the Imia/ Kardak crisis, it has been suspected that the 
action of the mayor of Kalymnos was due to a testing of forces between the nationalist and 
liberal wing of the then ruling PASOK party.33 On the other hand the planting of the Turkish 
flag on the island of Imia/Kardak by a group of journalists was attributed to the Turkish state 
by calling it “invasion”, “landing”, “agents’ assault” in the Greek media. 
 
The same applies to reports in the Turkish press on the Öcalan scandal. Although the 
antagonisms in the ruling PASOK party and even within the Foreign Ministry was a well 
known fact to close observers, the action of hosting Öcalan in Greece and later in the Greek 
embassy in Nairobi was ascribed to the Greek government without any differentiation. “Athens 
supports terrorism” and “Kivikoglu: Athens caught red-handed” were headlines that appeared 
in the newspapers Cumhuriyet and Turkish Daily News34. Although the incident has not been 
cleared up altogether yet, there seems to be little doubt that prime minister Simitis would not 
have supported any such action had he known of it. It seems that he had not even been 
informed of Öcalans’ presence in Greece or Nairobi and that certain government officials had 
acted on their own initiatives. 
 
2. Use of Stereotypes 
 
Of course, this phenomenon exists throughout the world. Nevertheless, in Southeast Europe 
and especially in Greece and Turkey, it has a special touch – probably due to the history of the 
Balkans. Both Greece and Turkey are comparatively young nation states that tend to define the 
national self through its opposition to “the other”. The Greeks spent 400 years under he 

                                                        
33 Panayotis Elias Dimitras in “‘Hate speech’ in the balkans” , see above 
34 Cumhuriyet, February 23, 1999; Turkish Daily News, February 27, 1999 



 21

Ottoman rule (from 1453 to the declaration of the independence in 1822). Turkey and the 
Turks are, therefore, still regarded as the historical enemy. 
 
At the same time, the Turks feel that the Greeks have betrayed them. The collapse of the 
Ottoman Empire is perceived as being the result of a conspiracy of the Allies that manifested in 
the Treaties of Versailles and Sevres, when the Ottoman Empire lost a large part of its 
territory. The Republic of Turkey has existed only since 1923. 
 
The Treaty of Versailles and the corresponding convention35 in a euphemistic wording also 
provided for the “exchange” of the Greek and Turkish population – except the Greek 
inhabitants of Constantinople and the Moslem inhabitants of Western Thrace. However, the 
nightmare and the atrocities that took place in this “exchange” inflicted enormous national 
traumata on both sides. 
 
Nevertheless, except for a short détente during the era of Eleftherios Venizelos and Mustafa 
Kemal in the 1930s, the historical animosity between the two people continued. In 1955, riots 
in Istanbul broke out and a mob attacked Greek houses, shops and churches demanding the 
annexation of Cyprus by the Turkish government. In 1973, the Greek Junta ran a coup against 
the Cypriot government of Archbishop Makarios and replaced him with an old enemy of 
Turkey, Nicol Sampson. In 1974, Turkey invaded Cyprus arguing that this was necessary in 
order to protect the Turkish population. 
 
Finally in 1996, the territorial dispute over the island of Imia/Kardak broke out and in early 
1999 Turkey’s no. 1 national enemy, the PKK leader Öcalan stayed several days in Greece and 
was finally captured from the Greek embassy in Kenia’s capital Nairobi. 
 
All these crises that took place at regular intervals kept the old animosities and prejudices alive. 
 
 The Greek press does not get tired of reminding the Greek people of the atrocities committed 
by the Turks during the expulsion of the Greek population from old Smyrna (today’s Izmir) 
and the invasion of Cyprus by the Turkish army in 1974 ordered by Prime Minister Bülent 
Ecevit. Similarly, the Turks keep alive the memory of the aggression of the Greek army 
invading Anatolian territory in 1919 and the attempted coup by the Greek junta on Cyprus in 
1973. When Öcalan was captured and brought to Turkey in February 1999, the governing 
Prime Minister Ecevit, responsible for the operation in Cyprus in 1974, had become celebrated 
in the daily Sabah, as the one that caused the “Cypriot defeat” and now the “Apo defeat.”36 
 
The recalling of such stereotypes has the “advantage” that the media no longer have to make 
the effort to explain political incidents to their readers. Nonetheless, the catchwords such as 
“Cyprus”, the “Catastrophe of Smyrna” or the “Megali Idea” of the Greeks trigger off the 
intended association automatically in the readers/viewers. 
 
This is one of the reasons why the articles and reports in both countries are becoming less and 
less factual. Repeatedly quoting old stereotypes is enough to produce the intended results. Fear 
in the population, which is reaching a dangerous level in Greece, has the benefit that it can 
always be turned into aggression and may be used as a nation-wide re-uniting factor in 

                                                        
35 Lausanne Treaty of July 24, 1923 in Article 142 and the Convention concerning the exchange of Greek and 
Turkish populations signed by Greece and Turkey on January 30, 1923 
36 Sabah, February 19, 1999 



 22

elections or in times of domestic unrest. The disadvantages are often neglected, that is, the fear 
becoming so big that it may turn into aggression and consequently get out of hand. 
 
3. Hate speech against national minorities and intellectuals 
 
Hate speech is not restricted to reports on Greece or Turkey. While the Greek media extend 
their hate speech to the Albanians and, especially during the war in Kosovo, against their Nato 
allies, the favourite subject of the Turkish media is the member states of the European Union 
and their “double standards”. 
 
What may be regarded as more troubling is the fact that hate speech is not restricted to the 
“external enemy” but is also directed against intellectuals and minorities in the home countries.  
Regarding Turkey, this is a well-known fact, especially as far as the Kurdish issue is concerned. 
However, hate speech also extends to other minorities. Once again, it is difficult to reproach 
the Turkish media as a whole for the intentional use of hate speech. The astonishing flexibility 
of the Turkish journalists may be illustrated by the reaction of the editor of one of Turkey’s 
leading newspapers to a letter from Ishak Alaton. Ishak Alaton, one of Turkey’s outstanding 
intellectuals and businessmen, wrote a letter to the newspaper, complaining about a report on a 
crime, in which one of the criminals had been described as being a Jew. In his letter, Mr. 
Alaton rightly pointed out that there was no reason at all to mention the religious origin of a 
criminal in this context. The very next day, the newspaper issued an article taking up the 
criticism of Mr. Alaton and apologising for the mistake.37 
    
The Greeks have their own “internal enemies” like, for example, the 50,000 people of the 
Turkish minority in Western Thrace. The statement of Foreign Minister Georgios Papandreou 
in July may be described as a revolutionary turn in official policy towards the Turkish minority. 
He implied that he saw no problem in calling the minority in Thrace “Turkish” as long as they 
would not raise any territorial claims.38 The comment was regarded as scandalous by the Greek 
media and population. Up to now, Greece has only recognised a Muslim minority, but always 
denied the existence of a Turkish minority in its north-western region. Of course, Greek 
nationalists demanded the resignation of George Papandreou. 
 
There are other examples like the former mayor of Pergamon, Sefa Taskin, whose opponents 
used to call him a “Greek Marxist” (“Yunanli marxist”) because he engaged in the 
rapprochement of Greco-Turkish relations.39 Of course, Mr. Taskin and other mayors in the 
Izmir region lost in the April local elections – it is a time of nationalism, in Turkey as well as in 
Greece. 
 
4. Other forms of hate speech 
 

a) Omission of information/ Silencing of non-nationalist voices 
 

In late May 1999, a fairly revolutionary event took place. The ecumenical patriarch of the 
Greek Orthodox Church, Patriach Bartholomew, in an interview with Stratis Balaskas in 
Istanbul stated that “nationalism is heresy and a threat to Orthodoxy.” This statement sounded 
fairly unusual in the ears of the Greek orthodox citizens, who are used to the nationalist 
comments of the popular Archbishop Christodoulos. The remark of the Patriarch and the 
                                                        
37 Interview with Ishak Alaton in July 1999 
38 Hüriyet, July 28, 1999 
39 Eleftherotypia, May 17, 1999 



 23

interview were announced on the front page of the daily Eleftherotypia40 and were printed in 
full length in the same edition. However, no other Greek media ever mentioned the fact that 
the interview took place and what its essential message was. The non-governmental 
organisation Greek Helsinki Monitor observed: “...A thorough look at the media in Greece, 
including the state news agencies, would show that these statements went unnoticed and 
usually totally unreported, except for the Patriarch’s appeal for a cease-fire.”41 
 
Another example of omission of important information is the press coverage of a meeting 
between a prominent group of Greek and Turkish women: WinPeace of last spring. Zeynep 
Oral, a founding member of WinPeace and senior journalist, complained that while the meeting 
got ample press coverage in Turkey, hardly any Greek newspaper had taken notice of this 
event – a phenomenon that seemed like sabotage to the Turkish initiators. 
 

b) Opinions rather than facts 
 

Commentators enjoy a high reputation and even higher salaries. The so-called “köse” writers 
(corner writers) in Turkey are reported to receive salaries that West European journalists can 
only dream of. Köse writers and their Greek counterparts have the advantage that at least the 
readers are aware that the writers are writing comments, not reports. A more disagreeable 
point is that most reporting in Greek and Turkish newspapers does not consist of facts alone, 
but facts mingled with opinions and could easily be mistaken for comments – except that they 
are not labelled as such. 
 
The use of opinions disguised as facts and the excessive use of adjectives to fact reports is one 
of the greatest deficits in the journalism of both countries. This keeps the bi-national relations 
tense and the population uninformed. This especially applies to the misleading portrayal of 
certain incidents, regardless of the conceptions of the international law. 
 
An incident over the island of Limnos may serve as an example of how attributes change the 
perception of what really happened. On March 19, 1999 a Turkish F-16 reportedly flew over 
the Greek Island of Limnos and was detected and followed by Greek defence fire. The island 
of Limnos belongs to Greek territory according to the Lausanne treaty. The Turkish daily 
Hürriyet reported the incident as follows: “The cold-headed pilot prevented the war. Our F-16 
pilot, merely doing a test flight, behaved very rationally. Without hitting the automatic fire 
battery, he called his headquarters. The headquarters gave instructions to the pilot ‘keep cool, 
return immediately’.”42 Hürriyet added that Greece, in violation of the Lausanne treaty, had 
installed a military base on the island. This information is incorrect; Article 13 of the Lausanne 
Treaty only provides for the demilitarization of the islands of Mytilene, Chios, Samos and 
Nikaria but does not mention the island of Limnos.43 
 

c) Unspecified Allegations on hostile incidents 
 

Mutual suspicion for acts of sabotage is common in the media of both countries. When woods 
are burning in Greece, which is the case every summer, Greek media will more often than not 
suspect Turkish agents of causing the fire.44 In turn, when the Canadian scientist Karl 

                                                        
40 Interview in Eleftherotypia of March 29, 1999 
41 Report of Greek Helsinki Monitor of April 1, 1999 
42 Hürriyet, March 29, 1999 
43 Lausanne Treaty of July 24, 1923 
44 Stuttgarter Zeitung, July 7, 1998 



 24

Bucktought had predicted a major earthquake in mid-July 1999 in Thrace (also the European 
part of Istanbul), his Turkish colleagues rejected the warning. The Turkish media found out 
that he was of Greek origin and accused him of trying to harm the Turkish tourism business.45   
 
On June 1, 1999 Turkish Daily News reported on an incident when “a group of Greek sailors 
raised a huge Greek flag on the Aegean island of Esek (Agathonisi) in a move that is expected 
to further heat up the most recent island dispute between arch-rivals Turkey and Greece...”.46 
Cumhuriyet commented on this: “In creating a factual situation in the Aegean in order to attain 
sovereign rights, Greece is proceeding with its illegal initiatives.” 47 This comment implies that 
Greece is acting in violation of international law, despite the fact that the islands are at most 
disputed, but do not belong to Turkish territory. 
 
             d) False information – a wedding ceremony shakes bilateral relations 
  
Another mixture of tragic and comic -- although it was clearly a tragedy in terms of the quality 
of the journalistic work -- was the (assumed) crisis over the island of Platia (in Turkish Keci) in 
May. The information on a planned wedding ceremony of a Greek fisherman with his Italian 
bride on the island of Plati in the Aegean caused hot tempers and harsh accusations against 
Greece in the Turkish press, since Ankara considers the sovereignty of the island as 
undetermined.48 The incident might have had more serious repercussion but turned out to be 
no incident at all: a Turkish official had confused the name and location of the islands “Plati” 
and “Platia”, the latter being disputed by the Turkish authorities. It turned out that the 
ceremony took place on “Plati”. Nevertheless, tensions were serious enough and Greek and 
Turkish patrol boats were summoned to the area and swarms of journalists lingered in the 
neighbourhood, waiting for “their story.”49 Of course, Greek officials could not withhold their 
mockery: “why don’t you open a map” suggested Greek newspapers, citing Greek minister of 
defence Akis Tzochatzopoulos.50 
 

e) Quoting officials: vague terms and outspoken insults 
 
Hate speech is hardly disguised when it comes from government officials. The media in both 
countries would not miss a chance to pick up extreme statements, without scrutinising their 
justification, softening or even criticising their own politicians. “Grey zones” for example is an 
attribute given to a number of Greek islands in the Aegean by the Turkish president Süleyman 
Demirel.51 It implied threats and the need to take action on this territory.  
 
The daily Kathimerini quoted prime minister Simitis when referring to Ankara in a conversation 
with Romano Prodi: “foreign policy cannot be made by idiots.”52  The Turkish Ministry of 
Foreign Affairs even issued a small booklet in February this year, titled “Greece and the PKK” 
which it distributed through its embassies to the public.53 
 

                                                        
45 Stuttgarter Zeitung, August 21, 1999 
46 Turkish Daily News, June 1, 1999 
47 Cumhuriyet, May 28, 1999 
48 Hürriyet, May 15, 1999; Cumhuriyet, May 16, 1999; Turkish Daily News, May 17, 1999; 
49 Turkish Daily News, May 17, 1999; Cumhuriyet, May 16, 1999 
50 Eleftherotypia, May 17, 1999 
51 Turkish Daily News, May 17, 1999 
52 I Kathimerini, May 18, 1999 
53 “Greece and the PKK”, Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Turkey, February 1999 



 25

Moreover, Turkish media as well as government officials accuse Greece of blocking Turkey’s 
access to the European Union. Although there is no doubt that Greece opposes Turkey’s 
access to the EU, this does not mean that Turkey’s failure to obtain an EU membership is 
because of objections raised by Greece. Such accusations without the mentioning of other 
relevant factors as to why the EU has denied the membership status to Turkey so far, must also 
be regarded as open hate speech.  
 
Of course, the former Foreign Minister Theodoros Pangalso went further; those persons 
claiming the existence of a Macedonian minority in Greece were insulted as “perverted 
intellectuals and perverted journalists”, “monkeys and animals”. In January he stated that “the 
Greek journalists are the worst enemies of the Greek government” when asked about the 
Greek-Bulgarian relation. Ludmilla Alexeyeva and Aaron Rhodes, President and Director of 
the International Helsinki Citizen Federation responded to these remarks and expressed their 
grave concern over these kinds of statements in an open letter dated January 25, 1999.54 
 
Greek Archbishop Christodoulos, who enjoys overwhelming respect among the Greek people, 
does not lag behind Mr. Pangalos. It was him who stated in a comment on the situation in 
Kosovo that “our Orthodox brethren are being bombarded” and that the whole situation “has 
its origin in the Muslim element.”55 Whenever their leaders go to the extreme, the media do not 
miss an opportunity to quote them. 
 
When looking at the above examples, one has to keep in mind that these terms come from the 
mouths of government officials, diplomats and educated people. One also has to keep in mind 
that the delegates of these governments are represented in the organisations such as the OSCE 
whose aim is to collaborate in the spirit of co-operation among its member states and to reduce 
tension through dialogue. Civilised people should despise any primitive use of language, since 
it cannot be a basis for dialogue. And by becoming a member state of the OSCE, they have 
committed themselves to dialogue. 
 
In view of the fact that even the elite uses open insults, it can easily explain why journalists and 
citizens do not refrain from this kind of language either. 
 

f) Hate speech against international organisations 
 
In this context it must also be mentioned that hate speech is also directed against the 
international community and international organisations, i.e. NATO, the European Union, 
Western Europe and so on. This has important implications since it weakens the uniting 
function of these organisations for its members and undermines the validity and the value of the 
international law. The main function of the international law and many international 
organisations is the regulation and management of conflicts. If they lose value in the eyes of 
people and nations, they can no longer fulfil their primary function. 
 
A GHM report may serve as an example, quoting the daily Ta Nea: “‘What is Adolf (Hitler) 
now doing: is he merely coming out of his tomb or is he also opening new tombs’ one sparrow 
asks another, in a carricature showing Hitler rising from the dead and leading NATO troops 

                                                        
54 Open letter of L. Alexeyeva and A.Rhodes directed to Foreign Minister Theodoros Pangalos, January 25, 
1999 
55 GHM Report, April 1, 1999 



 26

into Kosovo’ ... The newspaper concerned is no other than “Ta Nea”, Greece’s largest selling 
daily.”56 
 
 

VI. (Auto-) Censorship and Pre-selection of Information 
 
1.  Censorship following broadcasting and publication 
 
When talking of censorship in democratic societies, one must be careful. I have not come 
across a clear case of censorship prior to publication or broadcasting of journalists’ work, 
although there are cases that come close to this. The above mentioned list of 37 words issued 
by the Turkish Ministry of Internal Affairs to avoid any positive mentioning of the PKK is one 
example. The bans on political broadcasting more than 3 months prior to the national elections 
in Turkey is another one. 
 
This is different regarding indirect censorship following broadcasting or publication. In Turkey, 
it is possible that a ban is put on radio or TV stations for one or more days, usually enforced by 
imposing a blackout on them. This practice is unknown in Greece. Moreover, Turkish writers 
and journalists are often charged with high fines or prison sentences for their articles or 
statements. 
 
These cases, however, inhibit discussion within the national societies and the initiation of a 
dialogue between the two states. The discussion over the necessity of compulsory military 
service and the right of conscientious objection, for example, is closely linked to defence issues 
and the bilateral relations. In Turkey, this is still a taboo and journalists touching on the issue 
face the possibility of having charges brought against them. 
 
 
 
2.  Auto-censorship for political reasons 
 
Ilnur Cevik on July 26, 1999 titled his editorial in the daily Turkish Daily News “As we mark 
91 years of life without censorship... Is this a bad joke?”. In his comment he sharply analyses 
the situation in Turkey: “So 91 year ago, the authorities decided that they would no longer 
apply censorship to the press. Ever since then, censorship has been applied in the press in 
various forms in Turkey, and press freedom in recent years has become a meaningless phrase, 
as the authorities have imprisoned so many journalists and writers for expressing their 
views.... Authorities have summoned Turkish journalists to various state departments and told 
them what is taboo and what is not, and thus many newspapers have applied self-censorship. 
Newspapers that have refused to toe the official line on certain sensitive issues like the 
Kurdish problem or religion have faced official harassment and financial pressure.” 
Referring to the media landscape he continues: “Another form of censorship has been the 
result of monopolistic trends in the media. If you resign from one newspaper you will not get 
a job in a rival newspaper because the bosses have agreed not to enlist such journalists. So 
many prominent journalists have to stay with their newspapers and do what they are told. 
Then, of course, there is the notorious conservative establishment in Turkey, which is used to 
intimidate journalists who decide to speak their minds on taboo subjects such as religion, 
secularism, ethnic problems and the military. If a journalist steps out of line, he is punished 

                                                        
56 GHM Report, March 26, 1999 



 27

with character assassination, and if that has not deterred the person, they create an excuse to 
put him behind bars...”57 
 
3.  Auto-censorship for economic reasons 
 
Parallel to politically motivated auto-censorship, there is also economically motivated self-
censorship. As already pointed out above, this is due to the heavy competition in the media 
market, where media owners compete for audience shares and readership. The audience share 
in their hands will guarantee profitable advertising revenues. This leads journalists and editors 
likewise like to choose issues and a style of reporting from a single point of view, simply 
asking themselves: “does the story sell?”. 
 
 

VII. Positive examples: Individuals investing in  
the Greek-Turkish dialogue 

 
In reviewing the very sad and unbalanced events related to freedom of the media in the context 
of the Greek-Turkish relation, one should not neglect positive examples of reporting on the 
neighbouring country and forms of co-operation among journalists. 
 
Following the Imia/Kardak crisis in 1996, a number of journalists from Greece and Turkey 
reacted to their responsibilities and founded the Platform of Journalists in the Aegean and 
Thrace. In the meantime, the Platform consists of around 200 journalists meeting on a yearly 
basis on the anniversary of the crisis in order to discuss the problems and perceptions in Greece 
and Turkey. Sad enough, the last meeting planned in Komotini --a town in Northern Greece 
where the ethnic Turkish population amounts to 50 % -- had to be cancelled due to threats and 
attacks by nationalists. The car of a member of the Platform and editor of a newspaper in 
Alexandroupolis was burnt58 and a bomb exploded in front of the Turkish consulate in 
Komotini that very weekend. The next meeting of the movement was postponed indefinitely. 
 
Another successful programme was launched by the news channels NTV and NET: on July 12, 
1999, they broadcast a live discussion between Greek and Turkish journalists, businessmen and 
academics on the issue of Greek-Turkish relations. 
 
Although the media are stingy with positive news on Greek-Turkish relations, the melting of 
the icy political climate between the two states has some impact on the newsmakers as well. 
More space was given to the Greek steps initiated by the new Foreign Minister Papandreou 
who introduced a “peace package”59 into the new diplomatic relations. The bilateral talks 
resulting from this measure found ample coverage in the Turkish press.60 
 
The press also reported accurately and even enthusiastically on the conciliatory approach of 
Georgos Papandreou, who took over the post from his much hated and highly non diplomatic 
predecessor Theodoros Pangalos after the Öcalan scandal. The daily Sabah reported on a 
suggestion put forward by Papandreou concerning the re-writing of history school textbooks.61 

                                                        
57 Turkish Daily News, July 26, 1999 
58 see the newspaper “Paratiritis” of  February 5, 1999 
59 Sabah, June 29, 1999 
60 Turkish Daily News, 1999 
61 Sabah, May 26, 1999 



 28

It is a “revolutionary” turn after the sensitive talks on the revision of history books in the 60s, 
which had been buried for some decades. 
 
But Papandreou touched on more delicate issues. In July, he expressed the view that he could 
not see anything wrong in the Turkish minority calling itself “Turkish” (instead of Muslim) as 
long as this did not result in territorial claims on the part of the Turkish state. Hürriyet 
applauded and wrote “Bravo Yorgo” in bold type on its front page,62 a praise from the Turkish 
side, that turned out to be a curse in his own country, creating furious demands in the Greek 
media for his resignation.  
  
The Greek magazine KLIK in its May edition asked Greece’s most popular journalists what 
they thought of the role the media had played during the war in Kosovo. Many views 
expressed contained self-criticism of the Greek press. This discussion proves that there exists 
an awareness of the important role the media had during this conflict.  
 
The Ipekci prize, awarded to Greek and Turkish journalists for outstanding work on Greek- 
Turkish relations and a prize awarded by the Konrad-Adenauer foundation in Ankara for the 
same thing should also be mentioned in this context. These examples are by no means a 
complete list of journalist activities and support for a dialogue. 
 
 

I.  Interviews 
 
Conducting interviews with journalists and intellectuals in Greece as well as in Turkey actually 
was the most rewarding and interesting part of this year. Their readiness and interest in 
discussing the role of the media in bilateral relations demonstrates their openness and 
sensitivity to this kind of issue. However, the interviews also revealed the fears and moods that 
dominate journalists’ practice. 
 
The first interviews were designed to give me a picture of what the media landscape in Turkey 
and Greece was like and who the main actors were. 
 
Before being able to suggest an approach to abolish hate speech in the press, I had to 
understand who exactly initiates it. Was it the governments of both countries, who “ordered” 
their media to publish a certain kind of information and who also decided on the timing? Or 
was it rather the media that control and influence the government? In short: to what extent is 
the Greek-Turkish conflict politically motivated and manipulated by exerting control over the 
media? 
 
These questions could not simply be answered by collecting the facts from the Human Rights 
reports of a number of NGOs active in this field. I, therefore, had to start conducting 
interviews with journalists and intellectuals in both countries. In doing so, I had the great 
honour and was fortunate enough, to meet the most interesting and impressive people in 
Turkey as well as in Greece. 
 
Disappointingly enough, however, I did not find the truth that I had set out for in the beginning 
of my search. In retrospect, I am happy that there is not a single truth. I am happy, because 
there is not simply one homogenous Turkey and therefore there is not only repression in the 

                                                        
62 Hürriyet, July 28, 1999 



 29

media but also freedom. In talking to friends and professional journalists, I must admit that I 
met quite a remarkable diversity of opinion in Turkey. And although there are limits to the 
freedom of expression in the mass media, people spoke very frankly on the most delicate 
issues, such as how to handle the Kurdish question, the problems with Mafia organisations, and 
human rights issues. 
 
One of the first and most impressive conversations was the meeting with the heads of the 
Greek and Turkish section of the BBC World Service, Messrs. Babis Metaxas and Hüseyin 
Sükan in London in March 1999. I had proposed to them to host a programme window jointly 
produced by Greek and Turkish journalists based in their countries. They were very amicable 
and open to new approaches, but at the same time, very sceptical on the idea itself. It was Mr. 
Metaxas who said that he was afraid of losing the Greek audience if he started such a 
programme. At the outset of the project, I felt I could not have received a more disillusioning 
answer from a senior journalist – if even the BBC would not touch the sensitive issue of 
Greek-Turkish dialogue, who else would do so! 
 
When choosing my interview partners, I was quite astonished to discover that there are only 
about 5 correspondents of the Greek media in Turkey. This fact is a remarkable one, in view of 
the enormous importance Turkey has in Greece’s domestic and foreign policy. Also, I was 
astonished to see that one of the most important correspondents has been in Turkey for 15 
years, but his Turkish is, nevertheless, rather insufficient. This is a very remarkable fact, since 
the great majority of people in Greece, either from the media and the general public or 
businessmen and politicians derive most of their information about Turkey from this journalist. 
 
Also, the definition of what the function of journalism is appears to differ substantially from 
that adopted Western European countries. When I asked Alkis Kourkoulas, the correspondent 
of the Athens News Agency ANA in Turkey, whether he primarily reports about political 
issues or whether his reports cover cultural, economical or academic activities in Turkey as 
well, he answered that he concentrated on political topics. When I asked him why this was so, 
he told me that the notion of “news” would necessarily imply political news and political views 
only. When I asked him why he did not lay stress on cultural topics or economic exchange he 
answered there were not many things going on in those fields and even if there were, nobody in 
Greece would be interested in learning about them. 
 
Considering the fact that he is the correspondent of the Greek News Agency and that most 
Greek journalists will use the information coming from him as their single source of 
information, it means that many topics related to Greece’s most important neighbour are not 
covered. Journalists and the public cannot have a correct picture of a country when they see 
only its tail, but not its body, its head, its character. And seeing only the tail makes the people 
draw misleading conclusions on the rest of the giant across the Aegean. 
 
Although Mr. Kourkoulas is a serious journalist and he is one of the most experienced in his 
field, his statements still show how the pre-selection of information takes place. The fault, 
however, does not lie with him since a single journalist cannot be expected to cover all topics. 
A variety of information and viewpoints can only be delivered by a variety of resident 
journalists. 
 
 
  



 30

II.  The initiative to establish a programme window  
co-produced by Greek and Turkish Journalists 

 
The idea to initiate the joint production of a programme window stems from the consideration 
of creating a forum for those journalists and intellectuals in both countries who take a different 
stand from mainstream journalism. 
 
The intention is to establish a programme window broadcast by Greek and Turkish television 
on a monthly basis in both countries. The programme window will have the character of a 
report on issues concerning civil society in both countries. The programme will be co-
produced by one Greek and one Turkish journalist working as a team (for every series a 
different team). The journalists will travel together, do the research together, conduct 
interviews together, collect the same facts and also interpret these facts together. In working 
together, they will be urged not only to use their own national sources of information, but also 
to counter-check information with each other and to use the sources from neighbouring or 
third countries. The team will have to come to common findings in the form of documentary 
programme, which they have to present at the end. 
 
The background of the idea stems from the observation that for both Greeks and Turks, the 
neighbouring country is more or less a bland spot on the map. The media in both countries 
portray the other country mostly in the context of politics or issues of national security. By 
doing this, they create a perception in their population which is restricted to perceive the other 
as “the historical enemy.” There are only few exceptions, where articles or programmes try to 
communicate the “whole”, a more elaborate and exact picture of the neighbour. But few 
journalists bother to investigate thoroughly enough to reveal such a picture. For example, it 
would be important to make clear that the other country does not only consist of its 
government, but also a civil society, with considerable achievements, endeavours and cultural 
life. 
 
Moreover, it is believed that the lack of knowledge in both societies is dangerous and may 
eventually lead to an escalation of tension between the two states, which have actually 
increased over the past few years. 
 
It is believed that being deprived of a broad base of information and even of sufficient access to 
information on the national level, the population is not able to elect and control its 
governments in full responsibility. Therefore, the co-production of a programme window by 
Greek and Turkish journalists is designed to fill this gap, to enable the citizens of both 
countries to rethink and to form a fact-based opinion on the behaviour of the other. 
    
 
1. The intention 
 
The establishment of a programme window co-produced by local Greek and Turkish 
journalists, is intended to have two effects. 
 
The first is the effect on the audience and public opinion. The programmes are intended to 
show that “the other” is not merely the enemy, but that the enemy consists of individuals, with 
their own culture, achievements and also common problems and solutions. It is intended to 
give the “enemy” a human face and to create a positive curiosity towards the culture and 
identity of the neighbour. However, the character of this programme window should not be of 



 31

a strictly documentary, “emotionally clean” nature, but should also involve individuals and their 
views. 
 
Moreover, the public will be provided with broader information on the neighbouring country, 
extending to aspects of civil society and not only issues of foreign and security policy. 
Although it is true that there cannot be an “objective” information supply, the programme co-
produced by journalists from Greece and Turkey should nevertheless present the relevant facts, 
arguments, perceptions and fears of both sides to the public. 
 
The second, and probably a more important impact, is to make an educational contribution to 
the work of journalists. The journalists --one Greek and one Turk for each feature report-- will 
travel together, will conduct the research together, will conduct interviews and find the facts 
together and, which may be more important, will also interpret the facts together. By working 
together, the journalists who will be doing the reporting on a certain topic, they will reach 
common conclusions, which will help them present the programme itself. This requires 
thorough research and analysis of the facts and arguments from both sides. Whenever 
contradictory information is present, more thorough research would be conducted. 
 
By working together, Greek and Turkish journalists not only get acquainted with each other, 
but also have to deal with the view of the other in regard to a selected topic. Thus, they will 
also be forced to use sources other than their own national news agencies. They will have to 
(counter) check on sources of the other side (Turkish or Greek ones respectively) and even the 
ones from a third party in order to conduct thorough research. 
 
2. Outline of the Programme Window 
 
The programme window will be co-produced by Greek and Turkish journalists situated in their 
countries and will be broadcast on a monthly basis. It will be aired simultaneously in both 
countries in the Greek and Turkish languages. 
 
Each programme window will deal with a certain issue, as suggested below. This issue will 
touch on questions of interest to both Greece and Turkey. One Greek and one Turkish 
journalist will produce each programme. They will work together for as many days as required. 
They will do the investigations and the necessary trips together and they will also present it 
together. Therefore, they will be a team presenting a joint product at the end of this period of 
co-operation.   
 
While hosting the programme window, the Turkish and Greek broadcasters concerned will 
have an editorial veto right after having consulted each other. 
 
3. Possible Contents 
 
The Programme window is intended to deal with certain “soft issues” (though not necessarily 
conflict-free issues) in Greek-Turkish relations.  
 
Possible subjects to be dealt with could be: 
 
-  Illegal immigrants at the Greek and Turkish borders 
- Environment, i.e. the nuclear plant planned for Akkuyu 
-  Architecture (“from the Hagia Sophia to Sinan”) 



 32

- Trade contacts and business co-operation 
- Minorities 
-  Mosques in Greece/ Churches in Turkey 
-  Mixed Communities in the Ottoman Empire 
-  Women 
-  History School textbooks 
-  Fishermen 
-  Re-migrants: culture shock and adaptation 
-  Film production/ film festivals 
-  Balkan Studies: the faculties at the University of Saloniki and at the Sabanci University 

in Istanbul (opening in autumn 1999) 
- The Patriarch in Constantinople and the Muftis (both) in Thrace 
- What has become of the Black Sea co-operation 
 
4. Broadcasters and Producers  
 
The news channel NTV (private) in Turkey and the state-owned TV station NET in Greece 
have expressed their readiness to broadcast the programme. The Greek channel ET3 is also 
interested in being involved in this project.  
 
Two production companies, one in Greece and one in Turkey, will carry out the production. 
 
 
5. Co-ordinating Organisation: ECCG 
 
In order to ensure the sustainability of the project, a co-ordinating organisation is required. The 
task of this organisation is to formally apply for the necessary funds and to co-ordinate the 
local journalists, as well as at a later stage, the local broadcasters and producers. Moreover, it 
will evaluate the project on a regular basis concerning its effects on the participating journalists 
and with regard to the feed-backs from the audience. 
 
The co-ordinating organisation will fulfil two criteria: it should have experience in the field of 
media and it should hold a neutral position in Greek-Turkish relations in order to be accepted 
by both sides. It is believed that the European Centre for Common Ground (ECCG) in 
Brussels is in the right position to conduct this.  
 
ECCG is situated in Brussels and is carrying out a number of projects with the intention of 
conflict resolution. ECCG has been active in the Greek-Turkish dialogue for a long time and 
has long-standing contacts. In May 1998, the ECCG together with Unesco organised a 
meeting of journalists from Greece and Turkey. Moreover, the organisation has initiated and is 
carrying out successfully a number of projects related to media in situations of conflict. One of 
the most recent examples in Europe is the activities of ECCG in the FYROM. 
 
6. The state of the project on a programme window in August 1999 
 
A number of contacts have been established with journalists in Greece as well as in Turkey. 
Most of the contacts as listed below have been made personally. These persons have expressed 
their willingness to contribute to the project in one way or another and there is some guarantee 
that they have no nationalist approach to the issue of Greek- Turkish relations. 
 



 33

In regard to the present state of the project, broadcasters have been found who have consented 
to conduct the project. 
 

a) Broadcasters for television: NTV, NET, ERT3 
 
As regard to television, NTV from the Turkish side, as well as NET and ERT3 from the Greek 
side have consented to broadcast such a programme window. In talks about consensus, this is 
the general idea. The realisation will depend on the contents of the programme as well as the 
quality of journalists who are going to do it. Moreover, it is self-evident that all agreements are 
made subject to the provision that a third party will supply funding. 
 
NTV is a private television station and together with ATV, forms Turkey’s biggest news 
channel. Director Nuri Colakoglu will decide on the rough outline of the programme and the 
production. Regarding to the details of the programme, they will be delegated to Ms. Elvan 
Özkaya, editor of the International News department of NTV. 
 
NET as well as ERT3 are Greek state television companies. ERT3 is more specialised in 
cultural programmes and its head offices are in Thessaloniki, while NET is based in Athens. 
 
 The responsible person of NET is Stelios Kouloglu, a highly experienced journalist who has 
already conducted a live panel discussion with Nuri Colakoglu. The director of NET, Mr. 
Antonopoulos, has delegated any programmes related to Turkey to himself. However, NET is 
still very careful. Mr. Kouloglu indicated that in principle they would consider doing this, 
however, details should be discussed at a meeting in September with NTV. NET insists on the 
involvement of a production company, probably the producers Messrs. Elmacioglu. 
 
Mr. Lefty Kongalides from ERT3 has approached me on his own initiative. The relevant 
contacts were established through CIRCOM (Boris Bergant), an organisation of regional 
televisions specialising in transfrontier co-productions.  
 

b) Broadcasters for radio: ERA, TRT 
 
As regard to the possibility of having a programme window on radio, the Greek state radio 
ERA through its director general Giannis Tzannetakos and director Nikitas Lionarakis 
expressed their willingness to do this. The Turkish public radio TRT will only make a final 
decision after the contents have been assessed and a draft budget from a production company 
has been produced. 
 
As for TRT radio, contacts have been established with its general director Cetin Tezcan. 
Details have been discussed with Nail Ekici, Co-director of TRT Radio Istanbul. 
 

c) Production and Funding 
 

There are a number of factors that are in favour of involving producers. There would be one 
producer in Greece and one in Turkey, helping in co-ordinating the journalists, dealing with 
bureaucracy on site (visa, permissions to film one site), advising non-TV journalists, co-
ordinating interview dates and so forth. In order to come up with a draft budget, they would 
need at least one example scenario by one team of journalists. 
 



 34

It has been estimated that a total of $ 200,000 would be sufficient for the production of 10 
programmes for TV. A request for funding has been submitted to the European Commission 
by the European Centre for Common Ground. Additional funding will be requested from IPDC 
(Unesco), Soros foundation, CIDA, Council of Europe, and various foundations (Bertelsmann 
etc.). 
 
 

X. Summary 
 
The tragic events in the Balkans over the past years showed that public opinion created by the 
mass media can produce fait accomplis. The same may well happen in Greece and Turkey, 
where the fear and nationalism that has been bred over decades may boil over easily. 
 
There is no justification why so little attention has been attributed to the role of the media in 
situations of conflict in the past. Encouraging a forum of public discourse and dialogue that 
offers broad information to citizens of the relevant country is a highly efficient way of conflict 
prevention that has the additional advantage of producing comparably little cost. 
 
The possibilities of conflict prevention in this sector have not been fully exploited yet. This was 
the case with the conflicts in FRY before the Kosovo war broke out and is also the case in 
Greece and Turkey today. 
 
Conflict prevention has to focus and rely on the constructive forces of civil society in the 
relevant countries. In order to do so, it is of utmost importance to give a forum to journalists 
critical of the states’ policy and to provide the population with the access to the widest 
possible sources of information. 
 
Support may also be obtained from the facilities of a third country. One way to do so is to 
consider involving the BBC World Service or the Deutsche Welle in this task. These 
broadcasters could offer their frequencies and facilities to independent journalists striving for 
sensitive solutions to bilateral issues. 
 
It is up to the international community and to the particular institutions such as the OSCE 
Representative on Freedom of the Media, the Council of Europe and others, to lay stress on 
these kinds of alternative solutions.  
 
 
 

Words of thanks 
 
I would like to thank especially Mr. Freimut Duve and his advisers, including Bei Hu, for 
hosting me in the Vienna office and their confidence in my work that enabled me to visit Graz, 
Strasbourg, Brussels and Baku. 
 
Moreover, I owe a lot of thanks to Jörg Lange, director of the Friedrich Ebert Foundation in 
Turkey, who put his office and the communication facilities in Istanbul at my disposal. He also 
proved to be extremely patient and generous in regard to my frequent absence from the office 
in order to follow up the project. 
 



 35

It is impossible to name all those that I have talked to, that have encouraged me and supported 
the project. I saw fifty people in both Greece and Turkey and learned a lot from them. 
Nevertheless, I would like to mention some of those to whom I owe special gratitude: 
 
The project would be unthinkable without the help of Stratis Balaskas who generously 
introduced me to colleagues in Greece and Stelios Kouloglu, who took the initiative 
immediately after hearing of the project. Giannis Tzannetakos and Nikitas Lionarakis were the 
ones that consented first to broadcast a programme window on radio. Neslihan Özgünes from 
ECCG helped me with a lot of contacts in Turkey and her enthusiasm for the project. 
 
Ambassador Karen Fogg devoted two hours of her time to discussing the project, advising me 
and offering contacts. She and Margarita Papandreou made me realise that the project could 
happen if one tried hard enough. 
 
In Turkey, I would have been lost without the help of Sahin Alpay, Yavuz Baydar, Halil 
Berktay, Taifun Ertan and Nuri Colakoglu. Süleyman Gencel and his wife Yesim generously 
hosted me in their house in Izmir. 
 
Finally, I want to express my happiness to have met Arzu Aslanoglu and Selguen Yueceil, who 
did not only teach me a moderate knowledge of Turkish, but also love and enthusiasm for the 
country itself. They, together with Sami Karabiyikoglu and the family of Özlem Temizkan 
made the time I spent in Turkey an extremely beautiful one. 
   


