Την προηγούμενη εβδομάδα θέλησα να αγοράσω ένα καινούργιο wireless router και όπως είναι φυσικό το Internet έπαιξε το ρόλο του σ' αυτό. Τελικά δεν το αγόρασα από κάποιο e-commerce web site - γιατί έπρεπε να το έχω στα χέρια μου την ίδια ημέρα που το αποφάσισα, και δεν έχω βρει κάποιο με αυθημερόν παράδοση - αλλά πέρασα λίγη ώρα online διαβάζοντας και συγκρίνοντας τιμές και χαρακτηριστικά, αλλά και offline μέσα σε μαγαζιά προσπαθώντας να καταλάβω τι χρειάζομαι. Έβγαλα λοιπόν κάποια συμπεράσματα, είπα να τα γράψω εδώ, και φυσικά θα με ενδιέφεραν δικές σας εμπειρίες και σκέψεις για το θέμα. Έτσι:

  • Θεωρώ αδιανόητο κάποιος να αγοράσει το οτιδήποτε χωρίς να έχει χρησιμοποιήσει το Internet για να καταλάβει τι υπάρχει εκεί έξω και ποιες είναι οι επιλογές του. Στην αντίθετη περίπτωση απλά θα δει ότι έτυχε να υπάρχει σε κάποιο κατάστημα την στιγμή που πήγε, και - στις περισσότερες περιπτώσεις - με ένα πωλητή πάνω από το κεφάλι του να του εξηγεί γιατί αυτό είναι η καλύτερη επιλογή του.
  • Τα επίσημα sites των κατασκευαστών είναι χρήσιμα για να δεις σε λεπτομέρεια τεχνικά χαρακτηριστικά και δυνατότητες. Και φυσικά για την υποστήριξη που θα χρειασθείς μετά την αγορά. Παρόμοια, τα e-commerce web sites των φυσικών ή μη καταστημάτων σε βοηθούν – αν είναι καλοφτιαγμένα – να κάνεις συγκρίσεις μεταξύ διαφορετικών κατασκευαστών.
  • Φαίνεται ότι τελικά η ιστορία με τη γνώμη των πολλών δουλεύει ικανοποιητικά και βοηθάει πολύ στην τελική σου επιλογή. Ξέρετε αυτό που πας σε forums, blogs κλπ και διαβάζεις ότι έχουν αντιμετωπίσει άνθρωποι που θέλησαν να κάνουν παρόμοια πράγματα με σένα. Και λένε τη γνώμη τους. Σε κάποιες περιπτώσεις βλέπεις τεράστιες διαφορές στις απόψεις, αλλά τελικά κάποια τάση - στατιστικά - επικρατεί. Αρκεί να μην περιοριστείς σε 1-2 posts. Θέλει λίγο παραπάνω ψάξιμο.
  • Και φυσικά είναι και το θέμα της τιμής. Σε μένα δεν έπαιξε σημαντικό ρόλο – γιατί είχα τον περιορισμό της άμεσης παραλαβής – αλλά σίγουρα αποκτάς μια πολύ καλύτερη άποψη, ενώ δεν είναι λίγοι και αυτοί που έχοντας κάνει τις απαραίτητες προσαρμογές στην αλυσίδα διανομής τους, προσφέρουν καλύτερες τιμές για τις αγορές από το Internet.

Τέλος μου έκανε τρομερή εντύπωση η εξοικείωση που φαίνεται ότι έχουμε αποκτήσει με ένα διαφορετικό τρόπο ηλεκτρονικών αγορών. Μιλάω έχοντας σαν παράδειγμα ένα γνωστό κατάστημα ειδών πληροφορικής – που ξεκίνησε νομίζω αποκλειστικά σαν ηλεκτρονικό αλλά στην  πορεία απέκτησε και φυσικά καταστήματα – όπου μπαίνοντας είδα ανθρώπους κάθε ηλικίας  να κάθονται μπροστά στην οθόνη ενός Η/Υ και υπάλληλοι του καταστήματος απλά έδειχναν και εξηγούσαν τα χαρακτηριστικά των συσκευών χρησιμοποιώντας το web site της εταιρείας στο Internet (Φαντάσου να είχε τη δυνατότητα και για πιο πλούσια virtual εμπειρία, π.χ. σε 40" wide οθόνη τηλεόρασης με 3D παρουσίαση των συσκευών, τρόπους σύνδεσης κλπ.) Ο πελάτης συζητούσε, επέλεγε, πλήρωνε και παραλάμβανε από το κατάστημα. Απλά δεν το έκανε από τη σύνδεση Internet του σπιτιού του. Φαντάζομαι ένας από τους λόγους παραμένει η ασφάλεια της πληρωμής, αλλά είναι κάτι που σίγουρα θα λυθεί.  Ήδη έχουμε ένα σωρό εναλλακτικές : Προπληρωμένες κάρτες, micro-payments κλπ.

Δεν ξέρω αν αυτού του τύπου οι ηλεκτρονικές αγορές συνυπολογίστηκαν για να βγάλουν το απίστευτα υψηλό ποσοστό του 69.5% των συμμετεχόντων στην πρόσφατη έρευνα e-metrics που έχουν ήδη εμπειρία e-commerce στην Ελλάδα, αλλά θεωρούνται κι αυτές με κάποιο τρόπο, ηλεκτρονικές.