Καλώς ορίσατε στο dotNETZone.gr - Σύνδεση | Εγγραφή | Βοήθεια
σε

 

Αρχική σελίδα Ιστολόγια Συζητήσεις Εκθέσεις Φωτογραφιών Αρχειοθήκες

Web CRM

Îåêßíçóå áðü ôï ìÝëïò pap. Τελευταία δημοσίευση από το μέλος Παναγιώτης Καναβός στις 02-01-2008, 11:35. Υπάρχουν 7 απαντήσεις.
Ταξινόμηση Δημοσιεύσεων: Προηγούμενο Επόμενο
  •  28-12-2007, 14:16 38683

    Web CRM

    Τι χρειάζεται  για να χτίσω μια εφαρμογή  CRM μέσω  Web;

    Γενικά με ενδιαφέρει το πλάνο ανάπτυξης. Εγώ ασχολούμαι και με Desktop και με Web εφαρμογές.

    Κάτι τέτοιο πως μπορεί να γίνει;
  •  28-12-2007, 14:51 38685 σε απάντηση της 38683

    Απ: Web CRM

    Βασικά, να φτιάξεις μία εφαρμογή CRM. Το UI είναι λεπτομέρειες και δεν επηρεάζει σημαντικά την ανάπτυξη της εφαρμογής. Πρέπει να σκεφτείς :

    1. Τί είδους CRM θέλεις να φτιάξεις (για ναυτιλιακή? για ISP? για μαγαζί?)
    2. Ποιές διαδικασίες απαιτούνται γι αυτό (εξαρτάται από το 1). Ποιός διαχειρίζεται κάθε αίτημα?
    3. Πόσο παραμετροποιήσιμη θα είναι η εφαρμογή (π.χ. πως θα προσθέσεις νέες διαδικασίες, προϊόντα, κανόνες?)
    4. Θέλεις να έχεις email alerts, tasks κλπ?
    5. Θα έχει hard-coded workflow ή κάτι πιο ευέλικτο? (Εξαρτάται από τα 2,3, άντε και το 4)
    6. Θέλεις και document management? Αν ο πελάτης στείλει κάποια έγγραφα που θα αποθηκευτούν?
    7. Τί reporting θα έχει (π.χ. θέλεις να παρακολουθείς στατιστικά πόσο κρατάει η κάθε διαδικασία?)
    8. Τί μοντέλο ασφάλειας θα έχει (π.χ. οι account managers θα έχουν πρόσβαση μόνο στους δικούς τους πελάτες ή και σε άλλους?)
    9. Το object model και το database schema που θα χρειαστεί για να τα υλοποιήσει όλα αυτά
    10. Πως θα υποστηρίξεις διαφορετικά version της ίδιας εφαρμογής? Πως θα υποστηρίξεις τροποποιήσεις ανά πελάτη? (δένει και με το 3). Αυτό βέβαια θα σε απασχολήσει όταν βγει η v1.1
    11. Πόσους χρήστες θέλεις να αντέξει η εφαρμογή σου? Αν θέλεις scalability θα πρέπει να χρησιμοποιήσεις WCF, queueing, transaction management. Αν έχεις λίγους χρήστες, μπορείς να καλείς τα assemblies σου κατευθείαν από το UI.
    12. Θα επικοινωνεί με άλλα συστήματα? Θα πρέπει να παρέχει ή να χρησιμοποιεί web services?
    13. Θα υπάρχει integration με Office, π.χ. με Outlook?
    14. Και άλλα πολλά

    Όπως καταλαβαίνεις, όταν απαντήσεις σε όλα αυτά τα ερωτήματα, το αν η εφαρμογή θα έχει web client, windows client ή και τα δύο έρχεται σε δεύτερη μοίρα.

    Ευτυχώς, υπάρχουν κάποια προϊόντα τα οποία μπορούν να διευκολύνουν τη σχεδίαση και την ανάπτυξη της εφαρμογής. Κάποια application frameworks όπως το Ideablade και το DevExpress AppFramework αυτοματοποιούν σε μεγάλο βαθμό τη δημιουργία του UI (και σε Web και σε WinForms) μίας εφαρμογής και του σχήματος της βάσης. Εσύ τους ορίζεις το object model της εφαρμογής. Ανάλογα με το προϊόν μπορεί να υποστηρίζεται και Windows Workflow Foundation. Ανάλογα με το framework μπορείς να φτιάξεις client/server ή 3-tier εφαρμογή.

    Θα μετακινήσω τη συζήτηση στο Design and Architecture καθώς η ερώτηση είναι πολύ βαθειά και αφορά 95% αρχιτεκτονική!


    Παναγιώτης Καναβός, Freelancer
    Twitter: http://www.twitter.com/pkanavos
  •  31-12-2007, 09:02 38712 σε απάντηση της 38683

    Απ: Web CRM

    Να προσθέσω και εγώ κάτι στη συζήτηση περί CRM.
    Ένα πολύ μεγάλο κομμάτι στη σχεδίαση ενός CRM είναι από που θα παίρνει τους πελάτες. Το πιο εύχρηστο σενάριο σε αυτή τη περίπτωση θα είναι να ζητάς XML αρχεία με τα στοιχεία των πελατών για να τραβά το CRM σου.
    Επίσης να θέσω εγώ ένα σκόπελο που αντιμετώπισα. Πολύ πολύ σημαντικό για το Business User  είναι τα κριτήρια επιλογής των πελατών και κυρίως οικονομικά κριτήρια επιλογής τους. Π.χ θέλω τους πελάτες που στο δεύτερο τρίμηνο του έτους έχουν μείωση πάνω από 10% στις αγορές τους με το αντίστοιχο τρίμηνο του προηγούμενου έτους (Πελάτες έτοιμοι να την κάνουνε για τον ανταγωνιστή κοινώς). Θα μου πεις είναι αυτό δουλειά του CRM. Όχι αλλά επειδή είναι απαραίτητο και επειδή σπάνια καλύπτεται από άλλο εργαλείο στην περίπτωση μας καταλήξαμε να φτιάξουμε μια δευτερεύουσα εφαρμογή που να κάνει αυτή τη δουλειά πριν φτιάξουμε το CRM. Στη συνείδηση του χρήστη μάλιστα αυτή η εφαρμογή είχε πιο βαρύνουσα σημασία.


    Manos
  •  31-12-2007, 13:28 38718 σε απάντηση της 38712

    Απ: Web CRM

    Το κάθε CRM φτιάχνεται για ένα συγκεκριμμένο σκοπό, οπότε δεν είναι εύκολο να πεις ότι ο ένας ή ο άλλος τρόπος να "τραβήξεις" πελάτες είναι καλύτερος:
    - Ποιός θα φτιάξει το XML και τί πεδία θα έχει?
    - Μήπως οι πελάτες υπάρχουν ήδη σε κάποια βάση, οπότε μπορείς να τους τραβήξεις από εκεί?
    - Πόσο γρήγορα θέλεις οι αλλαγές στους πελάτες να εμφανιστούν στο CRM?
    - Κι αν το CRM το ίδιο είναι η πηγή των "πελατών" ? Αυτό είναι πολύ πιθανό αν το CRM φτιάχνεται για εταιρεία η οποία παρέχει υπηρεσίες, ή εταιρεία πληροφορικής η οποία ασχολείται με software development. Τότε θα πρέπει κάπως να στείλεις τους πελάτες από  το CRM σε άλλα συστήματα.

    Στην πραγματικότητα όλα αυτά είναι όψεις ενός ακόμη προβλήματος που ξέχασα να αναφέρω: Με ποιά συστήματα επικοινωνεί το CRM σου? Πόσο "μπαγιάτικη" μπορεί να είναι η πληροφορία? Πόση είναι αυτή η πληροφορία? Πρέπει να πρώτα να απαντήσεις σε αυτές τις ερωτήσεις και μετά να αποφασίσεις το πως θα επικοινωνήσει:

    • Αν μπορούμε να ανεχτούμε πληροφορίες της προηγούμενης μέρας, μπορούμε να φτιάξουμε ένα batch το οποίο θα κάνει export στοιχεία από ένα σύστημα σε ένα αρχείο και θα τα φορτώνει σε άλλο κάθε βράδυ.
      Εκεί μπορούμε να γράψουμε πολύ πληροφορία καθώς δεν μας ενδιαφέρει τόσο πολύ πόσο χρόνο θα κάνει το φόρτωμα των δεδομένων (εντός ορίων φυσικά!).
      Η προσαρμογή των δεδομένων από το ένα σύστημα στο άλλο θα είναι και πιο εύκολη, καθώς όλα τα συστήματα θα επικοινωνούν μέσω ενός κοινού format που θα φτιάξουμε όπως μας βολεύει.
    • Αν θέλουμε οι αλλαγές να εμφανίζονται σε λεπτά (π.χ. σε ένα τέταρτο) θα πρέπει να φτιάξουμε ένα batch το οποίο θα τρέχει περιοδικά και θα τραβάει στοιχεία από το ένα σύστημα και θα τα στέλνει απευθείας στο άλλο.
      Η πληροφορία που μετακινείται θα πρέπει να είναι λίγη για να μην επιβαρύνουμε τα συστήματα. Επίσης, θα πρέπει να μετατρέπουμε την πληροφορία απευθείας από το format του ενός συστήματος στο άλλο. Μία καλή λύση εδώ είναι ένα SSIS package, ένα batch αρχείο ή ένα service το οποίο περιοδικά θα κάνει την μεταφορά των δεδομένων.

       Όσον αφορά το δεύτερο κομμάτι, διαφωνώ ότι δεν είναι δουλειά του CRM - αλλά και πάλι εξαρτάται. Η αναζήτηση πελατών έτοιμων να την κάνουν μπορεί να μην έχει να κάνει με την καταγραφή των συναλλαγών με τους πελάτες, αλλά έχει άμεση σχέση με το R του CRM, το Relations. Είναι άλλος ένας σημαντικός παράγοντας για ένα CRM, αυτός του Reporting, του Business Intelligence και των Scorecards. Η κάθε εταιρεία που εγκαθιστά ένα CRM θα έχει διαφορετικές απαιτήσεις γι αυτό.
       Κάποιες εταιρείες βάζουν CRM απλά για να καταγράψουν τις συναλλαγές. Κάποιες άλλες όμως θέλουν να μάθουν περισσότερα στοιχεία για τους πελάτες τους, όπως να μάθουν αν οι πελάτες είναι έτοιμοι να την κάνουν, να δουν αν ένα promotion είχε επιτυχία, να εντοπίσουν τους καλούς πελάτες κλπ. Ακόμα και οι μικρές εταιρείες πάντως θέλουν reports τα οποία θα συγκρίνουν αποδόσεις μεταξύ μηνών, ετών κλπ. 
    Οι επιλογές που έχει κανείς για Reporting και BI εξαρτώνται από το είδος της ενημέρωσης που θέλει ο πελάτης αλλά και τον όγκο των δεδομένων. Οι επιλογές αυτές δεν αφορούν μόνο τα CRM αλλά οποιαδήποτε εφαρμογή η οποία έχει ανάγκη από reporting.

    Ξεκινώντας από το είδος της ενημέρωσης:

    • Κάποιες "στάνταρ" ερωτήσεις, όπως τα συγκριτικά δεδομένα μπορούν να καλυφθούν με τη δημιουργία "προκατ" reports που φτιάχνονται με κάποιο εργαλείο όπως τα Reporting Services του SQL Server, το ActiveReports ή τα Crystal Reports.
    • Τα διευθυντικά στελέχη μίας εταιρείας συνήθως θέλουν να μπορούν να "ψάξουν" τα δεδομένα πέρα από τα όρια των προκάτ reports. Γι αυτό χρειάζεται κάποιος μηχανισμός για ad-hoc querying. Το PivotTable του Excel είναι ένα καλό παράδειγμα εργαλείου για δημιουργία ad-hoc queries.
    • Τελευταία υπάρχει και η μόδα των Scorecards. Τα scorecards είναι ό,τι και ο έλεγχος που πέρναμε στο σχολείο. Είναι ένας πίνακας όπου διάφοροι δείκτες που αφορούν την κάθε εταιρεία βαθμολογούνται θετικά ή αρνητικά. Οι δείκτες αυτή μπορεί να είναι η αύξηση ή μείωση των πελατών, το μέσο ποσοστό παραπόνων ανά πελάτη κλπ. Οι δείκτες αυτοί εμφανίζονται με γραφικό τρόπο, π.χ. πράσινο για καλή επίδοση, κόκκινο για κακή, βελάκι πάνω ή κάτω για αύξηση ή μείωση ενός δείκτη κλπ. Με τον τρόπο αυτό τα διευθυντικά στελέχη μπορούν να δουν γρήγορα αν κάποιος δείκτης εμφανίζει πρόβλημα.
      Συνήθως τα scorecards είναι εύκολο να υπολογιστούν με SQL queries.

    Τα παραπάνω μπορούν να υλοποιηθούν με διάφορους τρόπους:

    • Αν ο όγκος των δεδομένων είναι μικρός και τα reports απλά, τα reports θα μπορούσαν να δημιουργηθούν χτυπώντας απευθείας τους πίνακες του CRM. Σπάνια όμως τα δεδομένα είναι τόσο λίγα, ενώ δημιουργείται και πρόβλημα καθώς ένα CRM απαιτεί πολύ διαφορετικό σχήμα βάσης από αυτό που χρειάζεται για reporting. Για παράδειγμα, ένα CRM μπορεί να έχει μία περίπλοκη δομή πινάκων η οποία αναπαριστά άτομα γενικά, άτομα με τα οποία μιλάμε στον κάθε πελάτη (π.χ. διευθυντής προμηθειών), άτομα τα οποία μας πήρανε τηλέφωνο από τον κάθε πελάτη (π.χ. κάποιος υπάλληλος ο οποίος χρειάστηκε υποστήριξη) κλπ.
      Για φαντάσου να θέλεις να φτιάξεις ένα ετήσιο report το οποίο θα διαβάζει π.χ. 300.000 εγγραφές σπασμένες σε πολλούς πίνακες.
    • Στις περισσότερες περιπτώσεις δημιουργούμε άλλους πίνακες ή ακόμα και άλλη βάση η οποία περιέχει τα ίδια δεδομένα, σε μορφή όμως που διευκολύνουν το reporting. Για την παρακολούθηση των πωλήσεων π.χ. χρειάζεται ένας πίνακας "Πελάτες" ο οποίος θα περιέχει όλα τα στοιχεία του πελάτη αντί για τους πολλαπλούς πίνακες που απαιτούνται όταν θέλουμε να καταγράψουμε με ποιόν, γιατί και πότε μιλήσαμε.
      Αυτοί οι πίνακες θα γεμίζουν περιοδικά με στοιχεία από την βάση του CRM και θα χρησιμοποιούνται μόνο για reporting. Οι χρήστες θα μπορούν να δημιουργήσουν πολύ ευκολότερα τα report που θέλουν οι ίδιοι καθώς θα βλέπουν απλούς πίνακες που καταλαβαίνουν.
    • Για να επιταχύνουμε τη λειτουργία του reporting μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε OLAP εργαλεία όπως τα Analysis Services του SQL Server. Κάτι τέτοιο μάλιστα είναι απαραίτητο όταν το CRM χρησιμοποιείται για χρόνια και ο αριθμός των εγγραφών αρχίσει να αυξάνει.
      Η δημιουργία των reports γίνεται επίσης πολύ ευκολότερη, καθώς τα Analysis Services συνεργάζονται πολύ καλά με το Excel, τα Reporting Services και πάρα πολλά εργαλεία δημιουργίας reports.

    Συνοπτικά, οι ανάγκες που έχει μία εφαρμογή CRM για reporting και BI εξαρτώνται από το τί θέλουν οι χρήστες της. Πρώτα πρέπει κανείς να δει τί ζητούν και μετά να δει με ποιές τεχνολογίες θα πρέπει να το υλοποιήσει. Άλλες απαιτήσεις έχει ένα e-commerce site για shareware προγράμματα και άλλες ένα CRM για εργοστάσιο επίπλων.


    Παναγιώτης Καναβός, Freelancer
    Twitter: http://www.twitter.com/pkanavos
  •  31-12-2007, 14:31 38721 σε απάντηση της 38718

    Απ: Web CRM

    Παναγιώτη συμφωνώ με τα γραφόμενα σου, πάντα αναλυτικός στα post σου, σε αντιδιαστολή με εμένα που θέλω να πω 10 πράγματα, γράφω τα 5 και εννοώ τα άλλα 5. Stick out tongue
    Αυτό που ήθελα να τονίσω πάντως είναι ότι ο τρόπος επιλογής των πελατών για να συμμετέχουν σε μια καμπάνια ή για στατιστική παρακολούθηση θέλει πολύ σχεδιασμό και τουλάχιστον στη δική μου περίπτωση πήρε το περισσότερο χρόνο και έδωσε και την μεγαλύτερη αξία στην εφαρμογή.

    Manos
  •  31-12-2007, 15:23 38723 σε απάντηση της 38721

    Απ: Web CRM

    Ευχαριστώ πολύ για τις απαντήσεις σας.
  •  02-01-2008, 11:24 38739 σε απάντηση της 38721

    Απ: Web CRM

    Μάνο, συμφωνώ ότι πλέον το BI (reporting, ad-hoc querying, data mining) είναι αυτό που δίνει την αξία στα CRM. Ακόμα και αν δεν υπάρχει πρόβλεψη για BI σε ένα CRM ο πελάτης θα σου ζητήσει κάποια στιγμή να του το δώσεις. Αν το έχεις υπόψη από την αρχή του σχεδιασμού βέβαια, η δουλειά θα γίνει πολύ ευκολότερα.

    Υπάρχει πάντως ένα κομμάτι του BI, το Data Mining, το οποίο δεν βλέπω να έχει χρησιμοποιηθεί όσο έπρεπε στα CRM. O SQL Server 2005 δίνει πολλούς εξαιρετικά χρήσιμους αλγόριθμους για Data Mining οι οποίοι μπορούν να χρησιμοποιηθούν από την ίδια την εφαρμογή, όχι μόνο στη βάση.
        Για παράδειγμα, αν το CRM αφορά τεχνικές εργασίες συντήρησης, και συγκεκριμένα συντήρηση hardware. Πολλές από τις βλάβες που εμφανίζονται είναι τυπικές και προβλέψιμες. Μπορείς να φτιάξεις ένα μοντέλο το οποίο θα σου εμφανίζει με βάση τις πληροφορίες που δίνει ο τελικός πελάτης και το ιστορικό του, τί μπορεί να συμβαίνει. Αν το τραβήξεις λίγο παραπάνω, μπορεί να σου πει ποιά άλλα πράγματα να κοιτάξει ο τεχνικός  όταν πάει στον πελάτη.
        Στην περίπτωση ενός ISP, μπορεί το CRM με ένα παρόμοιο μοντέλο να εμφανίσει τα πιθανά προβλήματα και λύσεις που θα προτείνει ο υπάλληλος στον πελάτη. Για παράδειγμα, μπορεί το μοντέλο να καταλάβει ότι σε ένα προγραμματιστή δεν χρειάζεται να τον ρωτήσεις αν έχει βάλει το modem στη μπρίζα και να προτείνει πιο ουσιώδεις ερωτήσεις. Ή μπορεί να καταλάβει ότι εφόσον σε μία γεωγραφική περιοχή εμφανίζονται συχνά προβλήματα ενός τύπου, να κάνει ερωτήσεις που στοχεύουν σε αυτό τον τύπο προβλημάτων.


    Παναγιώτης Καναβός, Freelancer
    Twitter: http://www.twitter.com/pkanavos
  •  02-01-2008, 11:35 38740 σε απάντηση της 38739

    Απ: Web CRM

    Ή, θα μπορούσαμε να βάλουμε Data Mining στον Community Server για να εμφανίζει FAQ για φοιτητικές εργασίες την περίοδο πριν τις εξετάσεις! Κοιτάω το mailbox μου και βλέπω 3-4 διαφορετικά threads που αφορούν φοιτητικές εργασίες! Τσκ, τσκ, τσκ, πάλι τελευταία στιγμή τα αφήσαμε? (και όποιος πει "κοίτα ποιός μιλάει ..." Stick out tongue)

     


    Παναγιώτης Καναβός, Freelancer
    Twitter: http://www.twitter.com/pkanavos
Προβολή Τροφοδοσίας RSS με μορφή XML
Με χρήση του Community Server (Commercial Edition), από την Telligent Systems